Særlig dag
Eksamen afholdes sidste dag i 3-ugers perioden.
Evalueringsform:
Hjælpemidler:
Bedømmelsesform:
Faglige forudsætninger:
Ønskelige forudsætninger:
Overordnede kursusmål:
Introducere deltagerne til videregående matematisk modellering ved løsning af et projektproblem fra de tekniske videnskaber.
Læringsmål:
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
Opstille en matematisk model baseret på sædvanlige eller partielle differentialligninger af en teknisk problemstilling
Argumentere for antagelser og begrænsninger i den opstillede model
Analysere den opstillede model ved brug af matematiske teorier
Udføre korrekte matematiske ræsonnementer angående den konkrete problemstilling
Foretage en numerisk implementering af modellen
Opstille og udføre relevante numeriske eksperimenter
Uddrage konklusioner angående den tekniske problemstilling udfra de fundne resultater
Udarbejde en projektrapport, der dokumenterer den opstillede model, den matematiske analyse og de numeriske beregninger
Organisere et projektarbejde i mindre grupper
Kursusindhold:
Vi foretager en matematisk modellering af en problemstilling med baggrund i for eksempel de tekniske videnskaber eller fysik, og vi analyserer modellen ved brug af matematisk teori. Endvidere implementeres modellen numerisk og der foretages numeriske eksperimenter, som belyser modellen. Den tekniske problemstilling kunne for eksempel omhandle medicinske scanningsteknologier. Deltagerne forventes at arbejde i små grupper (2-4 deltagere) med det konkrete projekt.
Mulighed for GRØN DYST deltagelse:
Kontakt underviseren for information om hvorvidt dette kursus giver den studerende mulighed for at lave eller forberede et projekt som kan deltage i DTUs studenterkonference om bæredygtighed, klimateknologi og miljø (GRØN DYST). Se mere på http://www.groendyst.dtu.dk/kursustilmelding.aspx