• Indøve forskningsbaserede problemløsningsstrategier gennem studentercentrerede læringsaktiviteter. • Orientere den studerende om medicoteknikkens fag- og virkeområder. • Tilegne den studerende et studiemæssigt værdigrundlag, der fremmer selvstændighed, ansvar for egen læring, og kritisk tænkning. • Give den studerende en forståelse for studiets faglige indhold og struktur.
Læringsmål:
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
Demonstrere forståelse for at medicoteknisk problemløsning forudsætter en forudgående forståelse af den medicinske problemstilling
Søge og udvælge relevant litteratur
Tilegne sig viden om medicinske og tekniske emner ved selvstændig læsning af litteratur og ved videndeling i gruppeorienteret arbejde
I grupper gennemføre eksperimentelle undersøgelse, forholde sig til fejlkilder og statistisk variation og drage konklusioner herfra
Selvstændigt og i grupper udfærdige en kort tværfaglig beskrivelse af et medicoteknisk system eller metode med anvendelse af både tekniske, kliniske og videnskabsteoretiske synsvinkler
Selvstændigt og i grupper formidle viden om medicotekniske systemer og metoder
Relatere medicinsk teknologi til relevante sygdomme, patientgrupper og hospitalsorganisation
Redegøre for hvilke tekniske og naturvidenskabelige discipliner, der ligger til grund for en given medicinsk teknologi
Redegøre for praktiske og etiske spilleregler i forbindelse med udredning og behandling af sygdomme
Redegøre på et indledende niveau for medicinske teknologiers formål og princip
Redegøre for ingeniørens rolle i medicotekniske løsningers udvikling og anvendelse
Sammensætte et personligt studieforløb, der udbygger det faglige grundlag for specialisering i et eller flere medicotekniske discipliner
Kursusindhold:
Kurset spænder over nedenstående emner, men indeholder ikke nødvendigvis alle emner i et givent semester.
Signal- og modelbaseret diagnostik: Transducere, signalforstærkning og dataopsamling, klinisk elektroencefalografi (EEG), EEG måleteknik og signalanalyse, klinisk elektrokardiografi (EKG), pacemakere, EKG måleteknik og signalanalyse, medicinsk brug af computermodeller.
Biomekanik og biomaterialer: Modeller af bevægeapparatet, bevægelsesanalyse, elektromyografi (EMG), ortopædisk biomekanik og implantater, biologisk respons på materialer, transport af faste og flydende stoffer i kroppens organer.
Undervisningen vil i høj grad tage udgangspunkt i virkelige sygdomshistorier og involvere både læger, fysikere og ingeniører.
Bemærkninger:
Kurset er en fortsættelse af kurset 31500 Introduktion til medicoteknik I.
Eksamenstilmelding på KU-SUND. Tilmelding til CampusNet gruppen sker på CampusNet.