2011/2012

42095 Ledelseskoncepter og forandring

Engelsk titel: 


Management concepts and change

Sprog:


Point (ECTS )


10

Kursustype:   

Civil- Videregående Kursus


Skemaplacering:

E4

 

Undervisningsform:

Forelæsninger kombineret med øvelser og projektarbejde i grupper

Kursets varighed:

13-uger

Eksamensplacering:

E4A,   E4B 

Evalueringsform:

Hjælpemidler:

Bedømmelsesform:

Faglige forudsætninger:

Ønskelige forudsætninger:


Deltagerbegrænsning:

Maksimum:  60
 

Overordnede kursusmål:

Det er kursets mål at give de studerende teorier om og kompetencer til at tilrettelægge (iscenesætte) og gennemføre designprocesser i en organisatorisk sammenhæng og at kvalificere de studerende til at deltage i ledelse af forandringer af organisationers udviklingssystemer, herunder ændringer i virksomhedens integration af viden fra forskellige domæner. Det er et mål at de studerende tilegner sig kompetencer til at iscenesætte sociotekniske designprocesser, hvorved der skabes et samlet hele af tekniske objekter og sociale relationer, organisation og viden i produkter, processer og systemer. Der lægges særlig vægt på at tilrettelægge designprocesser, som kræver en koordineret indsats på tværs af organisatoriske, kompetencemæssige og kulturelle barrierer.


Læringsmål:

En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Karakterisere centrale ideer og fremgangsmåder i et antal aktuelle ledelseskoncepter
  • Beskrive de perspektiver som kan anlægges på ledelseskoncepter ud fra politisk procesteori, aktør-netværksteori, symbolisme og pragmatisme
  • Karakterisere ledelseskoncepters betydning for iscenesættelsen af forandring og designprocesser
  • Analysere forskellige ledelseskoncepters implicitte problemdiagnoser og tilhørende virkemidler
  • Vurdere ledelseskoncepters betydning for innovationsevne og idehåndtering
  • Vurdere ledelseskoncepters betydning for videnstrømme i organisationen
  • Vurdere ledelseskoncepters egnethed til at skabe forandring i forskellige situationer og sammenhænge
  • Analysere brugen af ledeleskoncepter i praksis og foreslå forbedringer i iscenesættelse og gennemførelse af forandring
  • Vurdere anvendeligheden og behovet for tilpasning af ledelseskoncepter
  • Reflektere over egne erfaringer med ledelseskoncepters anvendelse

Kursusindhold:

Kurset behandler de organisatoriske forudsætninger for tilrettelæggelse af designprocesser og anvendelse af konceptbaserede fremgangsmåder til at gennemføre forandring af socio-tekniske systemer og designpraksis. Kurset kombinerer forståelse af den sociotekniske dynamik med anvendelsesorienterede koncepter og forandringsprogrammer. Der gennemgås forskellige teorier på området, herunder rationelle tilgange, samlede ledelseskoncepter og politisk emergente forståelser. Med baggrund i en forståelsesramme fra bl.a. politisk procesteori og teknologisociologi (ANT) behandles en række operationelle koncepter for forandring indenfor ledelse og design, som fx.: ’Design for design’, ’Integreret produktudvikling’, 'Produktmodularisering', 'Produktplatforme, ’Business Process Reengineering’, 'Work space design' etc. Der lægges vægt på at kombinere teoretisk baserede forståelser af koncepternes iscenesættende rolle med analyser af ’real-life’ virksomhedscases og udvikling af handlingsrettede strategier.


Kursusansvarlig:

Christian Clausen, chcl@dtu.dk  

Institut:

42 DTU Management Engineering

Tilmelding:

I CampusNet

Nøgleord:

Ledelseskoncepter, Forandringsprocesser, Iscenesættelse af designprocesser
Sidst opdateret: 11. april, 2011