Kurset undervises i en række seminarer med opfølgende case-opgaver.
Kursets varighed:
13-uger
Evalueringsform:
Hjælpemidler:
Bedømmelsesform:
Obligatoriske forudsætninger:
Deltagerbegrænsning:
Maksimum: 45
Overordnede kursusmål:
Kurset giver et overblik over den rolle som visioner og forventninger spiller for tilrettelæggelsen af den teknologiske udvikling. Desuden læres anvendelse af scenariemetoder som middel til at åbne for kritiske dialoger om den fremtidige udvikling.
Læringsmål:
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
Præsentere visioner og forventninger til fremtiden
Identificere den rolle som ekspertise og forskning spiller for forventningsdannelse
Karakterisere og kategorisere forskellige typer af visioner
Give historiske eksempler på indflydelsen fra science fiction
Analysere aktuelle forventningsbilleder og deres økonomiske indflydelse
Kunne opstille scenarier som dialogværktøj
Opstille en kritisk analyse af den måde scenarier bruges
Udvikle og bruge metoder til teknogisk fremsyn
Kursusindhold:
Kurset præsenterer gennem en række seminarer den rolle som forventninger og visioner spiller for fremtidsbilleder og den teknologisk forandring. Hertil kommer den rolle som science fiction har spillet historisk. Kurset giver en adgang til at opstille og bruge scenarier i dialoger om fremtidig udvikling.
Mulighed for GRØN DYST deltagelse:
Kontakt underviseren for information om hvorvidt dette kursus giver den studerende mulighed for at lave eller forberede et projekt som kan deltage i DTUs studenterkonference om bæredygtighed, klimateknologi og miljø (GRØN DYST). Se mere på http://www.groendyst.dtu.dk/kursustilmelding.aspx