Kurset vil gøre de studerende i stand til at analysere samspillet mellem produkter og deres markeder samt udvikle de studerendes evne til at tænke dette samspil ind i en strategisk og designmæssig sammenhæng.
Læringsmål:
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
Opregne de forskellige begrebsliggørelser af markedet fremført i litteraturen til kurset
Beskrive et produkts liv på markedet og kortlægge de processer det bliver en del af
Forklare grundlæggende begreber i neo-klassisk økonomi
Forklare grundlæggende begreber i virksomheds strategi
Forklare grundlæggende begreber i sansebasseret branding
Forklare grundlæggende begreber i aktør-netværks teori og markedssociologi
Forklare grundlæggende begreber i materielle kulturstudier og markedsantropologi
Vurdere et produkts konkurrencesituation og formidle den på en let tilgængelig måde (poster format)
Analysere forholdet mellem et produkt og dets marked ved hjælp af teorierne fra kursets pensum
Diskutere hvordan produktdesign spiller en rolle i forhold til markedsskabelse
Diskutere betydning af globaliseringsprocesser for design og markedsføring af produkter
Diskutere betydningen af brugerdrevent design for et produkts strategiske position
Kursusindhold:
Hvad er et marked? De studerende vil blive bedt om at udvikle et produkt orrienteret casestudie, der udforsker de mange mulige svar på dette spørgsmål. Fra et designperspektiv er den potentielle efterspørgsel efter et produkt selvfølgelig åbenlyst interessant. Men denne small definition af et marked ignorerer samtidig den mangfoldighed af måder, hvorpå varer og teknologier både påvirker og bliver påvirket af en bred vifte af aktører (leverandører, forbrugere, producenter, myndigheder, infrastrukturer, etc.), der i en bredere forstand udgøre deres marked. Kurset er baseret på en kombination af empiriske eksempler og en introduktion til relevante økonomiske og sociologiske teorier og koncepter.