2011/2012

42021 Teknologianalyse

Engelsk titel: 


Technology Analysis

Sprog:


Point (ECTS )


5

Kursustype:   

Civil- Grundlæggende kursus


Skemaplacering:

F4A

 

Undervisningsform:

Forelæsninger og gruppeøvelser.

Kursets varighed:

13-uger

Evalueringsform:

Hjælpemidler:

Bedømmelsesform:

Pointspærring:

Faglige forudsætninger:

,

Deltagerbegrænsning:

Maksimum:  60
 

Overordnede kursusmål:

Kursets mål er at give indsigt og praktiske kompetencer i teknologianalytisk teori og metode, med det formål, at belyse de gensidige formningsprocesser mellem design- og brug. Kurset introducerer og anvender en række supplerende analysetilgang til produkters design og brug, ved udbyggede teorier og værktøjer fra teknologisociologi og kulturstudier i forhold til forudsætningsfaget 42011. De nye analysetilgange skal være med til at karakterisere, problematisere (udforske) og analysere produkter som heterogene artefakter, dvs. som hybrider med indbyrdes afhængige sociale og tekniske dimensioner. Kurset kommer ind på det ingeniørfaglige, videnskabsteoretiske grundlag for analysetilgangene og deres relevans i teknologianalytiske sammenhænge.


Læringsmål:

En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Anvende aktør-netværks teorien (ANT) og relevante metoder til at analysere teknologier og produkter.
  • Karakterisere produkter og deres egenskaber som heterogent sammensatte, hybride konstruktioner, gennem en bred produkt- og teknologiforståelse.
  • Identificere og udfolde et produkts materielle dimensioner, i konkrete kontekster, og med aktørprocesser, som er bestemmende for dets frembringelse og brug.
  • Foretage eget empirisk researcharbejde indenfor en for design- og brugs- relevant problemstilling.
  • Identificere de visioner, som har været bestemmende for produkters udformning og anvendelse.
  • Identificere de processer, som har været bestemmende for produktets brug og betydning.
  • Anvende den tilegnede viden om analyse og designprocesser som grundlag for et synteseorienteret, kreativt designtilgang.
  • Identificere grundlæggende videnskabsteoriske or erkendelsesmæssige udfordringer forbundet med teknisk videnskab og objekters status heri.
  • Karakterisere heterogene ingeniørkompetencer i forhold til viden- og praksisdomæner.

Kursusindhold:

Kurset omfatter en introduktion til aktør-netværksteori (ANT) med vægt på samordning af behov, funktionalitet og betydning. Der sættes fokus på den teknologiske formningsproces: herunder samspillet mellem designvisioner, produktudformning, markedsdannelse og ibrugtagning. Kurset inddrager eksemplariske studier af brugerkonfiguration, den kulturelle og historiske kontekst produkter indgår i og er en del af, og som er med til at konstituere produkters tilblivelse og opretholdelse.
Følgende emner indgår i kursets behandling:

• Translationsprocesser, herunder modstillinger, simplificeringer og punctualisering af netværks elementer.
• Forskydning i netværk, herunder netværksdifferentiering i tid, rum og socialkontekst.
• Produkters script gennem design-inscriptioner og de-scriptioner i brug.
• Grænseobjekter som bindeled og separator for videns- og praksisfelter på tværs af netværk.
• Konfigurering af brugere.
• Brugskontekst og brugsprocesser.
• Produkters placering i tid, rum og social hverdag.
• Domesticerings- og produktlivs-perspektiver.
• Markedet og institutioner som heterogent sammensatte co-konstruktioner.
• Objekter og videnskab i ingeniørarbejde og design.
• Heterogene ingeniørkompetencer.


Litteratur:

Kursuskompendier samt bogen U. Jørgensen (red.) I teknologiens laboratorium (Polyteknisk Forlag)


Bemærkninger:

Kurset er en integreret del af 2. semester på bacheloruddannelsen i design & innovation. Studerende optaget her har fortrinsret til kurset.


Kursusansvarlig:

Yutaka Yoshinaka, 424, 210, (+45) 4525 6065, yosh@dtu.dk  

Institut:

42 DTU Management Engineering

Tilmelding:

I CampusNet,

Nøgleord:

Aktør-netværk, produktkontekst, script, marked, heterogene kompetencer
Sidst opdateret: 27. juni, 2011