At opnå fortrolighed med de grundlæggende termodynamiske begreber og principper for energiomsættende processer, systemer og komponenter.
Læringsmål:
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
Forklare termodynamikkens 1. og 2. hovedsætning for kontrolmasser og kontrolvolumener
Forklare og anvende fundamentale termodynamiske begreber som indre energi, entropi, entalpi og exergi
Benytte tabeller, diagrammer og tilstandsligninger til bestemmelse af termodynamiske tilstandsstørrelser
Beskrive tilstande og processer ved hjælp af termodynamiske tilstandsstørrelser
Bestemme udveksling af arbejde og varme mellem system og omgivelser
Analysere de mest almindelige termodynamiske processer
Foretage forenklinger af virkelige anlæg så det er muligt at beregne tilstandsstørrelser, virkningsgrad og effektforbrug/produktion
Anvende Engineering Equation Solver (EES) til at beskrive tilstande og processer
Bestemme luftfugtighed og beskrive opfugtnings- og affugtningsprocesser
Bestemme trykfald i simpel kanalstrømning
Bestemme varmetransmission i simple varmevekslere
Kursusindhold:
Termodynamiske begreber og tilstandsstørrelser. Tilstandsdiagrammer. Bevarelsessætninger for masse og energi. Kontrolmasse og kontrolvolumen. Entropi. Kredsprocesser for dampkraftværker, gasturbiner, motorer, køleanlæg og andre energiomsættende systemer. Nyttevirkning. Exergi. Gasblandinger og fugtig luft. Introduktion til strømningstekniske begreber og varmetransmission. Strømning med friktion i rør og kanaler med enkeltmodstande. Stationær varmeledning, varmeoverføring ved tvungen konvektion samt varmevekslere. Dimensionsløse kendingstal.
Bemærkninger:
Kurset har et bredt sigte og er velegnet som en introduktion til et studium, der beskæftiger sig med maskin-energi.
Mulighed for GRØN DYST deltagelse:
Dette kursus giver den studerende en mulighed for at lave eller forberede et projekt som kan deltage i DTUs studenterkonference om bæredygtighed, klimateknologi og miljø (GRØN DYST). Se mere på http://www.groendyst.dtu.dk/kursustilmelding.aspx