• Indøve forskningsbaserede problemløsningsstrategier gennem studentercentrerede læringsaktiviteter. • Orientere den studerende om medicoteknikkens fag- og virkeområder. • Tilegne den studerende et studiemæssigt værdigrundlag, der fremmer selvstændighed, ansvar for egen læring, kritisk tænkning og praktiske færdigheder i brugen af matematik som analyseværktøj. • Give den studerende en forståelse for studiets faglige indhold og struktur.
Læringsmål:
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
Tilegne sig viden om medicinske og tekniske emner ved selvstændig læsning af litteratur og ved videndeling i gruppeorienteret arbejde
I grupper gennemføre teoretiske og eksperimentelle undersøgelse, forholde sig til fejlkilder og statistisk variation og drage konklusioner herfra
Selvstændigt og i grupper udfærdige en kort tværfaglig beskrivelse af et medicoteknisk system eller metode med anvendelse af både tekniske, kliniske og videnskabsteoretiske synsvinkler
Redegøre for hvilke tekniske og naturvidenskabelige discipliner, der ligger til grund for en given medicinsk teknologi
Redegøre på et indledende niveau for medicinske teknologiers formål og princip
Redegøre for ingeniørens rolle i medicotekniske løsningers udvikling og anvendelse
Redegøre for de tekniske principper for medicinsk billeddannelse, herunder röntgen, PET/CT, MRI og ultralyd
Redegøre for anvendeligheden af de forskellige billeddannende teknikker i forskellige kliniske anvendelser
Beregne elektrostatiske kræfter, felter og potentialer i forbindelse med simple og/eller symmetriske ladningsfordelinger
Udføre beregninger på strømme og spændinger i passive kredsløb bestående af modstande og kondensatorer
Demonstrere fortrolighed med praktisk anvendelse af matematiske begreber, regneregler og løsningsprocedurer uden brug af lommeregnere, PC-værktøjer, eller lærebøger
Udføre konstruktionsarbejde og måleopgaver i laboratoriet
Kursusindhold:
Kurset spænder over nedenstående emner, men indeholder ikke nødvendigvis alle emner i et givent semester.