F3B
Eksamensplacering: vil blive annonceret af eksaminator
Evalueringsform:
Hjælpemidler:
Bedømmelsesform:
Ønskelige forudsætninger:
Deltagerbegrænsning:
Minimum 5, Maksimum: 15
Overordnede kursusmål:
At udvikle den studerendes selvlæringsevner samt at øge kendskabet til aktuel litteratur inden for den studerendes phd-projekts fagområde og relaterede områder. Kursets formål er desuden at forbedre den studerendes videnskabelige kommunikationsformåen samt at fremme diskussioner om ”varme emner” inden for forskningsområdet.
Læringsmål:
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
præsentere, diskutere og evaluere "varme" emner i tidsskriftsartikler
præsentere og evaluere moderne begreber/koncepter i auditive modeller
forstå de perceptuelle konsekvencer af forskellige typer høretab
diskutere forskellige objektive metoder til at måle hørefunktionen, som f. eks. otoakustiske emissioner, "auditory evoked potentials og imaging (fMRI)
evaluere kodningsprincipper og kompensationsstrategier i moderne høreapparater og cochlear implants
forstå hørebarhedens, frekvensselektivitetens og den temporale signalbehandlings rolle for tale- og melodigenkendelse i stilhed og i støjfyldte omgivelser
diskutere audio-visuel informationsintegration i taleopfattels
Kursusindhold:
Kurset behandler aktuelle ideer i teoretisk og eksperimentel høreforskning, inklusive emner relateret til modeller af hørelsen, cochleare transformationer, optagelses- og genereringssteknikker for ”auditory evoked-potentials” og otoakustiske emissioner, perceptuelle implikationer af høreskade, taleopfattelse, signal detektion i komplekse lydmiljøer, hørelsens neurale korrelater, tekniske og kliniske anvendelser af auditive modeller, retningsbestemt hørelse samt signalbehandlingsprincipper for høreapparater og cochleære implantater. Hver deltager afholder to mundtlige foredrag i løbet af kursusåret. Det ene resumérer og diskuterer formål, metoder og nøgleresultater i udvalgte nyligt publicerede artikler fra højtprofilerede internationale tidsskrifter med vægt på resultaternes konsekvens for fremtidig forskning. Det andet foredrag fokuseres om den enkelte phd-studerendes eget emneområde. Derudover kræves en skriftlig rapport om præsentationerne samt relevante diskussioner. Den studerende skal følge mindst 70% af kursets præsentationer. Foredragene og rapporten afholdes/afleveres løbende og udgør bedømmelsesgrundlaget.