Det overordnede formål er at give deltagerne en teoretisk såvel som praktisk forståelse af avancerede samfundsøkonomiske analyser af transport-infrastrukturprojekter. Hovedformålet vil, for den studerende, være at modellere og opbygge en funktionel og informativ beslutningsstøttemodel ud fra et specifikt vurderingsprojekt med speciel vægt på økonomiske samt ikke-økonomiske aspekter. I opbygnings- samt designfasen af beslutningsstøttemodellen lægges især vægt på softwarebaserede løsninger ved brug af regneark.
Læringsmål:
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
Anvende basale principper inden for samfundsøkonomisk analyse ved hjælp af cost-benefit analyse
Organisere og vurdere det tilgængelige datamateriale både ud fra en kvalitativ såvel som en kvantitativ tilgang
Analysere og bestemme de forskellige parameterværdier og variable, der benyttes inden for samfundsøkonomiske analyser
Implementere og redegøre for metodegrundlaget for henholdsvis en cost-benefit analyse og en multi-kriterie analyse
Foretage en grundlæggende multi-kriterie analyse ved hjælp af parvise sammenligninger
Forstå og diskutere den bagvedliggende metodefremgang ved den parvise sammenligningsteknik Analytical Hierarchy Process (AHP)
Kunne kommunikere og vurdere en valgt analyseform samt løsningsmetode på et konkret problem såvel mundtligt som skriftligt
Klarlægge og beskrive brugen af samfundsøkonomiske analyser af transportprojekter
Kursusindhold:
Kurset omhandler den basale teori samt metodegrundlag m.h.t. vurdering af et transportinfrastrukturprojekt. Hovedformålet vil være at kunne anvende cost-benefit analyse og multi-kriterie analyse på et specifikt transportrelateret problemområde. Den studerende vil i denne sammenhæng blive introduceret for samfundsøkonomiske vurderinger bl.a. ved hjælp af en række softwareløsninger. Følgende emner vil blive behandlet i forelæsninger og øvelser: Cost-benefit analyse (CBA): Gennemgang af relevante koncepter og begreber. Desuden inddragelse af transportrelaterede effekter såsom rejsetidsbesparelser, anlægsomkostninger, miljømæssige aspekter, mv. Analysemetoden vil tage udgangspunkt i den nyligt udspecificerede regnearksmodel, TERESA (Transportministeriets Regnearksmodel for Samfundsøkonomisk Analyse). Endelig lægges der særlig vægt på tilvejebringelse af passende og relevant input data samt nøgletal fra det seneste nøgletalskatalog. Multi-kriterie analyse (MCA): Teori og metode vedrørende kvalitative samt strategiske effekter, som behandles v.h.a den parvise sammenligningsteknik Analytical Hierarchy Process. Relevante kriterier og effekter vil blive diskuteret og behandlet både mht. et tidligere udspecificeret ITS case projekt men også ifm. en screeningsøvelse mht. et transportinfrastruktur projekt. AHP metoden understøttes af beslutningsstøttemodelen Expert Choice, som assisterer de studerende i at rangordne og prioritere en række projektalternativer. Kursusdeltagerne vil arbejde med ovennævnte metoder og begreber i grupper. En række gæsteforedrag afholdes bl.a. fra Trafikministeriet, Vejdirektoratet samt COWI A/S. Det forventes, at de studerende kan argumentere for de valgte effekter/kriterier og den resulterende modelløsning i form af en afløsningsopgave. De studerende vil benytte PC software produkter som TERESA (Microsoft Excel) og Expert Choice. Hovedkursusindholdet vil bestå af forelæsninger og gruppeøvelser inkl. plenumdiskussioner og præsentationer.
Litteratur:
Trafikministeriet (2003). Manual for Samfundsøkonomisk Analyse. Barfod, Michael (2006). The Analytical Hierarchy Process.
Mulighed for GRØN DYST deltagelse:
Kontakt underviseren for information om hvorvidt dette kursus giver den studerende mulighed for at lave eller forberede et projekt som kan deltage i DTUs studenterkonference om bæredygtighed, klimateknologi og miljø (GRØN DYST). Se mere på http://www.groendyst.dtu.dk/kursustilmelding.aspx