At give bachelorstuderende fra nano- og miljøteknologi linjerne en indsigt i de mulige miljø- og sundhedsmæssige problemstillinger i den nuværende og fremtidige brug af nanoteknologi
Læringsmål:
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
1. Idenficere miljø- og sundhedsmæssige problemstillinger i forbindelse med specifikke nanomaterialer
2. Beskrive hver enkel del i en risikovurdering (farlighedsidentifikation, farlighedsvurdering, risikokarakterisering)
3. Beskrive de kategorier af nanomaterialer, der er på markedet i dag
4. Identificere potentielle eksponeringsveje for nanomaterialer i relation til mennesker og miljø
5. Identificere potentielle miljøeffekter af nanomaterialer
6. Redegøre for den nuværende viden om nanomaterialers effekter på mennesker
7. Anvende den opnåede viden til vurdering af et specifik nanomateriale/-produkt
8. Argumentere for risici og fordele ved nanomaterialer anvendt i forbrugerprodukter
Kursusindhold:
For alle nye teknologier vil spørgsmålet om mulige uønskede sideeffekter skulle inddrages i teknologiudviklingen. Historien viser dog at dette ofte er blevet overset. I dette kursus vil fokus være på identifikation og vurdering af risici i forbindelse med den forventede store udbredelse af nanoteknolgiske produkter i fremtidens samfund. Fem kursusdage vil blive brugt til workshops med forelæsninger og øvelser. De studerende skal arbejde i grupper om udarbejdelsen af en rapport om miljø og sundheds relaterede forhold for et specifikt nanomateriale/-produkt
Mulighed for GRØN DYST deltagelse:
Dette kursus giver den studerende en mulighed for at lave eller forberede et projekt som kan deltage i DTUs studenterkonference om bæredygtighed, klimateknologi og miljø (GRØN DYST). Se mere på http://www.groendyst.dtu.dk/kursustilmelding.aspx