Deltagerne skal være i stand til at komme i gang med egen empirisk forskning.
Læringsmål:
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
Oversigt over eksisterende empiriske metoder og deres bidrag
Læs og forstå rapporter som er baseret på empirisk forskning
Være i stand til kritisk vurdering empirisk forskning
Find ud, hvilke empiriske metoder passer til eget PhD/MSc forskningsprojekt
anvende empiriske forskningsmetoder til eget projekt
planlægge kontrollerede eksperimenter og surveys
kør kontrollerede eksperimenter og surveys
evaluere kontrollerede eksperimenter og surveys
grundlæggende forståelse af R
grundlæggende forståelse af Statistik
simple analyser af kvantitative data ved hjælp af R
Præsentere empiriske resultæter
Kursusindhold:
- Oversigt - Empirisk Paradigmer i Sammenligning - Planlægning af empirisk forskning - Udførelse af empiriske forskningsprojekter - Analyse af empiriske data - Præsentation af forskningsresultater
Udover foredrag og øvelser, forberede og præsentere de studerende et lille forskningsprojekt i små grupper
Litteratur:
J. Lazar, J. H. Feng, H. Hochheiser: Research Methods in Human-Computer Interaction. Wiley, 2010
C. Wohlin, P. Runeson, M. Höst, M.C. Ohlsson, B. Regnell, A. Wesslén: Experimentation in Software Engineering: An Introduction. Kluwer Academic Publishers, 2000
S. J. Taylor, R. Bogdan: Introduction to Qualitative Research Methods. Wiley, 1984
Mulighed for GRØN DYST deltagelse:
Kontakt underviseren for information om hvorvidt dette kursus giver den studerende mulighed for at lave eller forberede et projekt som kan deltage i DTUs studenterkonference om bæredygtighed, klimateknologi og miljø (GRØN DYST). Se mere på http://www.groendyst.dtu.dk/kursustilmelding.aspx