Kursets mål er at gøre studerende i stand til at udvikle applikationer til lyd og audio design ved brug af funktionelle programmeringssprog og -teknikker. Anvendelsesområder omfatter computerspil og andre interaktive digitale medier.
Læringsmål:
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
designe og implementere programmer med et funktionelt sprog
anvende reaktive programmeringsmetodikker til tids- og event-baserede beregningsproblemer
manipulere symbolske repræsentationer for audio og lyd
forstå matematiske og computermæssige principper, der ligger til grund for musikteknologier
orstå og anvende elementer af lydsyntese og rendering
anvende rekursion og polymorfiske højereordensfunktioner i computerberegninger til digitale medier
analysere korrekthed og skalerbarhed for funktionelle reaktive programmer
anvende principper for generativ komposition og adaptiv audio i interaktive programmer såsom computerspil
Kursusindhold:
Lyddesign og adaptiv audio: deklarativ modellering til lyd, anvendelse af Euterpea lydbibliotek, lydsyntese og rendering, algoritmisk musik.
Programmering: funktionelle programmer i Haskell, anvendelse af rekursion og højereordensfunktioner, funktionelle reaktive teknikker til tidsflow og event programmering.