Få, metodeorienterede forelæsninger. De studerende præsenterer løbende eget projekt og litteraturstudier. Der lægges vægt på diskussion de studerende imellem og mellem studerende og undervisere.
At udvikle den studerendes evner til at udføre et større projekt indenfor computergrafik eller digital lyd.
At sætte den studerende i stand til at udføre et grundigt litteraturstudium indenfor et specifikt område og til at udfærdige en rapport i form som en videnskabelig artikel.
At sætte den studerende i stand til at udvikle og vedligeholde en større samling kildekode til software.
Læringsmål:
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
Analysere en teknisk problemstilling og udtrække en konkret målsætning.
Udføre et litteraturstudium.
Beskrive de nyeste metoder indenfor et område af computergrafik eller digital lyd.
Udvælge egnede metoder til en given problemstilling.
Planlægge et projekt, herunder foretage risikoanalyse og tidsstyring.
Håndtere en større mængde af content eller kildekode.
Udføre en større praktisk opgave indenfor grafik eller audio.
Teste hvorvidt en given målsætning er nået.
Udfærdige en rapport i form som en videnskabelig artikel.
Kursusindhold:
Efter en introduktion den første dag arbejder grupperne (på een til fire personer) selvstændigt med opgaver, som de selv er med til at udælge og afgrænse.
Opgaverne kan stamme fra forskningsprojekter på DTU Informatik eller fra videreudvikling af den studerendes tidligere kursusprojekter. De kan desuden være foreslåede af virksomheder, andre samarbejdspartnere eller af de studerende selv.
Kurset sigter meget på at udvikle de studerendes arbejdsmetoder. Der vil ikke være tekniske forelæsninger, men enkelte metodiske forelæsninger og en del individuel vejledning. De studerende forventes jævnligt at fremlægge status for deres projekt og mindst een gang i kurset at fremlægge en artikel, der har relevans for deres projekt.
Nyere literatur ligger til grund for de studerendes arbejde, og det er sigtet på den måde at føre dem op til forskningsfronten indenfor et specifikt område.
Områder af særlig interesse er: - Algoritmer til global belysning. - Teknikker til realtidsrendering. - Syntese og manipulering af 3D former. - Fysisk modellering af materialers udseende. - Teknikker til generativ og interaktiv lyd. - Slutbruger værktøjer til lyd design. - Anvendelse af funktionel programmering til digital lyd.
Mulighed for GRØN DYST deltagelse:
Kontakt underviseren for information om hvorvidt dette kursus giver den studerende mulighed for at lave eller forberede et projekt som kan deltage i DTUs studenterkonference om bæredygtighed, klimateknologi og miljø (GRØN DYST). Se mere på http://www.groendyst.dtu.dk/kursustilmelding.aspx