2011/2012

02565 Computer animation og modellering

Engelsk titel: 


Computer Animation and Modelling

Sprog:


Point (ECTS )


10

Kursustype:   

Civil- Videregående Kursus
Kurset udbydes under åben uddannelse


Skemaplacering:

F2

 

Undervisningsform:

Forelæsninger kombineret med databarøvelser og (mini)projekter

Kursets varighed:

13-uger

Evalueringsform:

Hjælpemidler:

Bedømmelsesform:

Faglige forudsætninger:

,

Ønskelige forudsætninger:


Deltagerbegrænsning:

Maksimum:  60
 

Overordnede kursusmål:

At sætte de studerende i stand til vha. avancerede comutergrafiksystemer, at fremstille scener, 3D geometriske modeller og computer animationer, der kan benyttes i forbindelse med spil, scientific visualisering, 3D multimedieproduktioner, modellering af virtual reality verdener eller ved udvikling og præsentation af konstruktions- og designprojekter. Formålet er endvidere at sætte deltagerne i stand til at foretage modellering af geometrisk komplekse emner og foreslå geometriske løsninger på komplicerede tekniske problemer.


Læringsmål:

En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Modellere geometrisk komplekse emner
  • Tilpasse og simplificere geometriske modeller, så de kan bruges i f.eks. spil eller andre realtidsapplikationer
  • Foretage lyssætning og arbejde med lyseffekter
  • Definere materialeegenskaber vha. kendte BRDF'er
  • Anvende texture mapping til definition af overfladestrukturer
  • Fremstille 3D-animationer baseret på keyframing og funktionskurver
  • Modellere objektbevægelse vha. dynamisk simulation
  • Modellere objekt- og personbevægelse mv. vha. invers kinematik
  • Rendere scener vha. scanline-metoden, raytracing, photon-mapping.
  • Analysere og udvikle løsninger til et formidlingsproblem
  • Forklare og have overblik over opbygningen af komplicerede computer grafik systemer

Kursusindhold:

Koncepter for udvikling af computer animationer. Geometrisk analyse. Opbygning af geometriske modeller i et kombineret patch-, polygon-, NURBS og density-modelleringssystem. Sculptured surfaces. Bearbejde modellerne m.h.t. overfladeegenskaber samt 2D- og 3D-teksturer. Warpning. Komponere scener med virtuel lyssætning. Rendering-teknikker. Foretage animationer med in-between-teknikker: Kamera-animering, objektdeformationer, objektanimering. Funktionskurver. Constraints. Dynamisk simulation. Character-animation v.h.a. invers kinematik. Kombination af simple modeller med videooptagelser/billeder, så virtuelle modeller kan placeres i en "reel" verden. Anvendelse af videoredigeringsteknikker.
I øvelserne anvendes udvalgte eksempler på en række større grafiske systemer (Softimage / 3D Studio Max, ProEngineer / AutoCAD og Adobe AfterEffects. Det vil være muligt at udvikle egne plugins.


Bemærkninger:

Kurset henvender sig både til computer grafik studerende og til studerende fra andre områder - lige fra konstruktion og design til fysik og matematik.

Særligt interesserede bachelor- studerende kan også følge kurset


Mulighed for GRØN DYST deltagelse:

Kontakt underviseren for information om hvorvidt dette kursus giver den studerende mulighed for at lave eller forberede et projekt som kan deltage i DTUs studenterkonference om bæredygtighed, klimateknologi og miljø (GRØN DYST). Se mere på http://www.groendyst.dtu.dk/kursustilmelding.aspx


Kursusansvarlig:

Niels Jørgen Christensen, 321, 207, (+45) 4525 3366, njc@imm.dtu.dk  

Institut:

02 Institut for Informatik og Matematisk Modellering

Kursushjemmeside:

http://www.imm.dtu.dk/courses/02565

Tilmelding:

I CampusNet

Nøgleord:

Computer animation, geometrisk modellering,, computer grafik, multimedie, scientific visualisering
Sidst opdateret: 24. februar, 2012