Forelæsninger kombineret med databarøvelser og (mini)projekter
Kursets varighed:
13-uger
Evalueringsform:
Hjælpemidler:
Bedømmelsesform:
Faglige forudsætninger:
,
Ønskelige forudsætninger:
Deltagerbegrænsning:
Maksimum: 60
Overordnede kursusmål:
At sætte de studerende i stand til vha. avancerede comutergrafiksystemer, at fremstille scener, 3D geometriske modeller og computer animationer, der kan benyttes i forbindelse med spil, scientific visualisering, 3D multimedieproduktioner, modellering af virtual reality verdener eller ved udvikling og præsentation af konstruktions- og designprojekter. Formålet er endvidere at sætte deltagerne i stand til at foretage modellering af geometrisk komplekse emner og foreslå geometriske løsninger på komplicerede tekniske problemer.
Læringsmål:
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
Modellere geometrisk komplekse emner
Tilpasse og simplificere geometriske modeller, så de kan bruges i f.eks. spil eller andre realtidsapplikationer
Foretage lyssætning og arbejde med lyseffekter
Definere materialeegenskaber vha. kendte BRDF'er
Anvende texture mapping til definition af overfladestrukturer
Fremstille 3D-animationer baseret på keyframing og funktionskurver
Analysere og udvikle løsninger til et formidlingsproblem
Forklare og have overblik over opbygningen af komplicerede computer grafik systemer
Kursusindhold:
Koncepter for udvikling af computer animationer. Geometrisk analyse. Opbygning af geometriske modeller i et kombineret patch-, polygon-, NURBS og density-modelleringssystem. Sculptured surfaces. Bearbejde modellerne m.h.t. overfladeegenskaber samt 2D- og 3D-teksturer. Warpning. Komponere scener med virtuel lyssætning. Rendering-teknikker. Foretage animationer med in-between-teknikker: Kamera-animering, objektdeformationer, objektanimering. Funktionskurver. Constraints. Dynamisk simulation. Character-animation v.h.a. invers kinematik. Kombination af simple modeller med videooptagelser/billeder, så virtuelle modeller kan placeres i en "reel" verden. Anvendelse af videoredigeringsteknikker. I øvelserne anvendes udvalgte eksempler på en række større grafiske systemer (Softimage / 3D Studio Max, ProEngineer / AutoCAD og Adobe AfterEffects. Det vil være muligt at udvikle egne plugins.
Bemærkninger:
Kurset henvender sig både til computer grafik studerende og til studerende fra andre områder - lige fra konstruktion og design til fysik og matematik.
Særligt interesserede bachelor- studerende kan også følge kurset
Mulighed for GRØN DYST deltagelse:
Kontakt underviseren for information om hvorvidt dette kursus giver den studerende mulighed for at lave eller forberede et projekt som kan deltage i DTUs studenterkonference om bæredygtighed, klimateknologi og miljø (GRØN DYST). Se mere på http://www.groendyst.dtu.dk/kursustilmelding.aspx