Kurset består af en række selvstændige projekter, som forløber over en til flere uger. Undervisningsformen kan variere fra projekt til projekt, men vil ofte bestå af forelæsninger og gruppearbejde.
At give 1) en generel introduktion til at læse ved DTU; 2) en faglig introduktion til studiet af matematik og matematisk modellering samt teknologiske anvendelser; 3) en introduktion til DTU's IT-systemer og til programmering i forbindelse med løsning af matematiske problemstillinger; 4) et ingeniørmæssigt perspektiv på uddannelsen gennem udvikling af kerneværdier: selvstændighed, praktisk relevans, identitetsskabelse, problemløsningsmetoder, faglig dybde og kreativitet; 5) træning i gruppearbejde og rapportskrivning.
Læringsmål:
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
Beskrive elementer af en færdiguddannet ingeniørs arbejde.
Organisere samarbejde i en projektgruppe til løsning af en specifik ingeniørmæssig opgave.
Selvstændigt tilegne sig simple matematiske metoder.
Foretage simpel matematisk modellering.
Anvende simple matematiske modeller til løsning af konkrete problemer samt forklare opnåede resultater i relation til forskellige aspekter af problemet.
Implemetere matematiske algoritmer på computer.
Benytte grafiske udtryksmidler til at visualisere matematiske resultater.
Skrive en kortfattet teknisk rapport med en given struktur, inklusiv kildehenvisninger og citationer.
Give en kort præsentation af metoder og resultater enten mundtligt eller fx i form af en poster.
Udføre relevante eksperimenter til validering af modeller eller vurdering af hypoteser i relation til et specifikt problem.
Redegøre for hele gruppens arbejde i projektarbejde.
Kursusindhold:
I efterårssemestret udføres et antal projektarbejder, hver af én til nogle ugers varighed. I januar gives en introduktion til programmering af matematisk software i MatLab hvorefter der arbejdes på et større projekt.
Det tilstræbes at disse projekter sammen med uddannelsens anbefalede kurser på 1. og 2. semester giver en introduktion til uddannelsens vigtigste matematiske emner og til en række vigtige teknologiske anvendelser samt peger frem mod videregående emner og kurser.
Indholdet af de enkelte projekter vil variere fra år til år.