2011/2012

02454 Introduktion til kognitionsvidenskab

Engelsk titel: 


Introduction to Cognitive Science

Sprog:


Point (ECTS )


5

Kursustype:   

Civil- Videregående Kursus
Kurset udbydes under åben uddannelse


Skemaplacering:

E4A
En forsøgssession udenfor skema kan være påkrævet
 

Undervisningsform:

Foredrag om kognitionsvidenskab herunder perception, hukommelse og tænkning

Matlab øvelser i eksperimentel psykologi og kognitive modeller som giver de studerende praktisk erfaring med nogle af værktøjerne i kognitionsvidenskab

Kursets varighed:

13-uger

Eksamensplacering:

E4A  Yderligere dage hvis nødvendigt

Evalueringsform:

Eksamens varighed:

Hjælpemidler:

Bedømmelsesform:

Faglige forudsætninger:

,

Overordnede kursusmål:

Både mennesker og computere processerer information. Mennesker gør måske mere end det, men evnen til at processere information er afgørende for menneskelig kognition. Mange problemer i informatik og datalogi er trivielle for mennesker men meget svære for maskiner som f.eks. ansigtgenkendelse, taleforståelse og indholdsbaseret søgning. De kognitive og neurale videnskaber har inspireret mange forsøg, som f.eks. neurale netværk og Independent Component Analysis, på at designe maskiner til at løse sådanne opgaver. Omvendt er mange problemer trivielle for maskiner men vanskelige for mennesker, som f. eks. logisk tænkning, vurdering af sandsynligheder og håndtering af store informationsmængder. Nye udviklinger i informatik og matematisk modelering, som f.eks. bayesisk sandsynlighedsteori har forbedret vores forståelse af hvorfor mennesker ofte fejler i sådanne opgaver. Ved brug af eksperimentel viden og modellering belyser kognitiv psykologi forskellen mellem mennesker of maskiner og hjælper os til at forstå og forbedre interaktionen mellem menneske og maskine. Derfor er kognitiv psykologi yderst relevant for ingeniøren som er interesseret i kognitive systemer, informatik, matematisk modellering, menneske-maskine interaktion og anvendelsen af disse områder i psykologisk forkning.


Læringsmål:

En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Være i stand til at beskrive de vigtigste teorier i kognitionsvidenskab inklusive teorier indenfor perception, sprog, hukommelse og tænkning
  • Være i stand til at diskutere grundlæggende begreber indenfor kognitionsvidenskab
  • Udføre et prædefineret psykologisk eksperiment
  • Kvantitativt analysere resultater af psykologiske forsøg
  • Give en teoretisk baseret vurdering af et psykologisk eksperiment
  • Forklare, med egne ord, principper bag matematiske modeller i kognitiv psykologi
  • Analysere grundlæggende matematiske modeller af menneskelig kogntion v.h.a. Matlab eller lignende programmeringsværktøj
  • Identificere og diskutere områder indenfor informationsteknologi hvor kognitionsvidenskab finder anvendelse

Kursusindhold:

Gennem forelæsninger og øvelser introducerer kurset kognitionsvidenskab til ingeniører. Gennem de praktiske øvelser får de studerende praktisk erfaring med eksperimentelle metoder indenfor kognitionsvidenskab. Kurset trækker paralleler mellem kognitionsvidenskab og informationsteknologi og belyser hvorledes de to områder interagerer.


Litteratur:

Reisberg, D., Cognition - Exploring the Science of the Mind, 4. udgave, Norton


Kursusansvarlig:

Tobias Andersen, 321, 125, (+45) 4525 3687, ta@imm.dtu.dk  

Institut:

02 Institut for Informatik og Matematisk Modellering

Tilmelding:

I CampusNet, 1. september

Nøgleord:

Kognition, Psykologi, Informatik, Modellering
Sidst opdateret: 24. februar, 2012