2011/2012

02343 CDIO-Projekt

Kurset er et projektkursus som afslutter IT-diplom uddannelsens obligatoriske del der udgøres af alle kurser på 1.-4. semester. Kurset bør tidligst tages sammen med de sidste fag i denne blok. Kurset kan kun tages af IT-diplom studerende.

Engelsk titel: 


CDIO-Project

Sprog:


Point (ECTS )


10

Kursustype:   

Diplomkursus


Skemaplacering:

F5A og Juni

 

Undervisningsform:

Projektarbejde

Kursets varighed:

13-uger + 3-uger

Eksamensplacering:

F5A 

Evalueringsform:

Hjælpemidler:

Bedømmelsesform:

Faglige forudsætninger:

,

Overordnede kursusmål:

Kursets mål er at gøre den studerende i stand til at håndtere en komplet systemudviklings-cykel fra koncept-design til færdigt produkt. Kurset inkorporerer både softwaremæssige og hardwaremæssige aspekter. Kurset bestræber sig på at skabe arbejdssituationer som ligner de reelle arbejdsforhold for IT-ingeniører i industrien, og vil træne den studerende i at arbejde i et udviklings-team.

Kurset bygger på den studerendes erfaring og viden fra IT-diplom studiets tidligere semestre (1.-3.) samt kundskaber som opnås i de andre kurser på studiets 4. semester.


Læringsmål:

En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • selvstændigt benytte sine faglige kompetencer ved læsning af praktiske, ingeniørmæssige problemer
  • arbejde med åbne problemstillinger
  • gøre rede for hovedtrækkene i mindst én af de i industrien pt. benyttede projektstyrings-metoder
  • kombinere viden og kompetencer fra forskellige fagområder i et større tværfagligt projekt
  • gennemføre projekter som involverer alle 4 CDIO-elementer: conceive, design, implement, operate
  • arbejde konstruktivt i større grupper
  • selvstændigt fremfinde relevant litteratur og software i forbindelse med læsning af en åben problemstilling
  • integrere forskellige teknikker og teknologier i et større sammenhængende system
  • opsplitte et større projekt i mindre dele med relevante delmål
  • præsentere et igangværende projekts status i både skriftlig og mundtlig form
  • præsentere et færdigt produkt i både skriftlig og mundtlig form

Kursusindhold:

Man vil i kurset blive konfronteret med en åbent specificeret opgave som kan løses på en række forskellige møder. De studerende skal i grupper analysere problemet og beslutte sig for hvordan det skal håndteres samt designe et system som løser problemet. Herefter skal systemet implementeres. Arbejdet skal dokumenteres og præsenteres undervejs.

Kurset vil blive evalueret på basis af følgende 4 obligatoriske elementer, som alle tæller som en del af eksamen:
- 3 mindre status-rapporter som skal afleveres og senere præsenteres og diskuteres mundtligt ved 3 tilhørende status-gruppe-møder. Både rapporter og status-gruppe-møder tæller som en del af eksamen.
- præsentation af det færdige produkt i den 3. uge af 3-ugers perioden.
- afsluttende rapport på 25 til 35 sider som skal afleveres ved 3-ugers periodens slutning.
- en individuelt muldlig eksamen.

Karakteren vil blive givet som en helhedsvurdering baseret på disse 4 elementer.

Arbejdet udføres i grupper af 5-7 studerende. Alle rapporter og mundtlige præsentationer udføres af gruppen i fællesskab. I den afsluttende rapport skal der dog være en klar opdeling af hvem der har produceret hvilke dele af rapporten, samt en klar angivelse af hvem der har lavet hvad i forbindelse med projektet som helhed.

Der vil blive givet introduktion til projektstyring parallelt med det tekniske arbejde på projektet.


Mulighed for GRØN DYST deltagelse:

Kontakt underviseren for information om hvorvidt dette kursus giver den studerende mulighed for at lave eller forberede et projekt som kan deltage i DTUs studenterkonference om bæredygtighed, klimateknologi og miljø (GRØN DYST). Se mere på http://www.groendyst.dtu.dk/kursustilmelding.aspx


Kursusansvarlig:

Paul Fischer, 322, 129, (+45) 4525 3713, paf@imm.dtu.dk  
Carsten Witt, 322, 124, (+45) 4525 3722, cawi@imm.dtu.dk  

Institut:

02 Institut for Informatik og Matematisk Modellering

Tilmelding:

I CampusNet
Sidst opdateret: 12. april, 2011