Forelæsninger og øvelser. Øvelserne omfatter løsning af mindre opgaver og et individuelt gennemført projektarbejde.
Kursets varighed:
13-uger
Evalueringsform:
Hjælpemidler:
Bedømmelsesform:
Pointspærring:
Faglige forudsætninger:
Overordnede kursusmål:
At tilegne sig forståelse af basale begreber for objektorienterede programmeringssprog. At kunne udtrykke disse begreber med anvendelse af det objektorienterede programmeringssprog Java. At kunne udvikle mindre, objektorienterede programmer til de to brugergrænseflader baseret på kommandolinien og på grafiske brugergrænseflader (GUI'er) dannet med brug af AWT- og Swing-komponenter. At kunne gennemføre mindre programmeludviklingsopgaver og beskrive forløbet i en projektrapport, der bl.a indeholder analyse, design, implementering, afprøvning og øvrig relevant dokumentation af det udførte arbejde.
Læringsmål:
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
forstå og anvende de af programmeringssprogets elementer kurset dækker
gennemføre en problemanalyse for mindre problemer ud fra givne krav
designe strukturen af et objekt-orienteret program ud fra den foretagne problemanalyse
forstå og anvende det aktuelle programmeringssprogs faciliteter til håndtering af polymorfi og nedarvning
strukturere et design så implementeringen bliver flexibel og vedligeholdelsesvenlig
vælge, anvende og integrere hensigtsmæssige datastrukturer
kombinere programmeringssprogets elementer i en implementering relateret til det foretagne design
planlægge og gennemføre en systematisk afprøvning, herunder brug af JUnit test
skrive en rapport der dækker et typisk programmeludviklingsprojekt svarende til det stillede projektarbejde
Kursusindhold:
Gennemgang af programmeringssproget og dets anvendelse til design og implementering af simple objektorienterede programmodeller, i et vist omfang baseret på klassediagrammmer. Kurset dækker følgende: - simpel objektorienteret modellering - datatyper (simple typer og objekttyper) - værdier, operatorer, udtryk, sætninger, klasser, objekter, felter og metoder - interfaces, abstrakte klasser, biblioteksklasser og fejlhåndtering - nedarvning: klassehierarkier og polymorfi - design og implementering af klasser: scenarier, assertions, Unit testing og refactoring - biblioteksklasser: Collections for lister, mængder og tabeller, GUI-klasserne (komponenter, layout og hændelseshåndtering) og input/output-strømme - gennemførelse af et projektarbejde: analyse, design, implementering, afprøvning og dokumentation præsenteret i rapportform - væsentlige elementer af en præcis beskrivelse af Java programmeringssproget
Bemærkninger:
Kurset er primært forbeholdt udenlandske masterstuderende.