Dette kursus er forbeholdt studerende ved Akvatisk Videnskab og Teknologi. Andre studerende skal tilmelde sig som meritstuderende. Man kan læse mere om hvordan man gør dette her: http://www.science.ku.dk/uddannelser/merit/
Sætter deltagerne i stand til at formulere videnskabelige hypoteser indenfor et udvalgt emne, teste denne hypotese gennem forsøg og sætte deltagerne i stand til at diskutere de fundne resultater.
Deltagerne vil formidle deres resultater i en rapport som har artikelformat.
Læringsmål:
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
Formulere et hypotesedrevet videnskabeligt projekt.
Kunne vælge de bedste eksperimentelle metoder for at besvare de rejste spørgsmål.
Være i stand til at designe eksperimenter.
• Være i stand til praktisk at udføre planlagte eksperimenter.
Behandle data korrekt statistisk og kunne præsentere sine data på en overskuelig grafisk form.
Være i stand til at evaluere de opnåede data i relation til de rejste hypoteser.
Kunne rapportere og diskutere de fundne data i rapportform, som er opbygget som en videnskabelig artikel med de fornødne henvisninger til den relevante videnskabelige litteratur.
Være i stand til at præsentere data i et kort foredrag.
Kursusindhold:
Et hypotesedrevet eksperimentelt projekt vil blive planlagt og udført i samråd med en vejleder. Projektet vil være baseret på en kort projektbeskrivelse og tidsplan som er aftalt med vejleder. Vejlederen kan være en hvilken som helst underviser på kandidatuddannelsen i Akvatisk Videnskab og Teknologi. Den studerende vil af hensyn til det eksperimentelle arbejde tilbringe hovedparten af kursusperioden i vejlederens nærmiljø. Alle studerende samles i starten af undervisningsperiode mhp. valg af projekt og gennemgang af det fælles forudsætningsstof for kursusarbejdet. Ved kursusperiodens afslutning samles kursusdeltagerne igen mhp. i plenum at præsentere de enkelte projektforløb. Resultaterne fra projektet vil blive analyseret og præsenteret i en rapport og ved en mundtlig eksamination. Projektet kan udføres i en gruppe efter aftale med vejleder. Strukturen af rapporten er som i en traditionel videnskabelig rapport. Alternative rapportformer (f.eks som poster) er mulige efter aftale med vejleder.