Undervisningen omfatter oplæg ved lærere, studerende, virksomheder og dialogsessioner, hvor de studerende får feedback på deres oplæg og projekter. De studerende udarbejder et kort skriftligt oplæg om, hvordan udvalgte teoretiske tilgange kan bringes i anvendelse på deres projekt. Oplægget kommenteres efterfølgende af lærerne.
Kursets varighed:
[Kurset følger ikke DTUs normale skemastruktur]
Evalueringsform:
Hjælpemidler:
Bedømmelsesform:
Faglige forudsætninger:
Deltagerbegrænsning:
Minimum 5, Maksimum: 25
Overordnede kursusmål:
Kurset tager udgangspunkt i dilemmaet mellem inkrementelle men ofte sporafhængige innovative processer indenfor etablerede netværk og den stigende efterspørgsmål efter nye, radikale, innovative og banebrydende ideer, produkter og services understøttet af nye netværksrelationer.
I kurset præsenteres en række teorier, cases og tilgange som beskæftiger sig med tilrettelæggelse og iscenesættelse af innovative processer fra lineære sekventielle modeller til komplekse og dynamiske innovative netværk.
Læringsmål:
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
Identificere teoretiske udfordringer i egen forskning i innovative processer
Forstå udfordringer i innovationsledelse og iscenesættelsen af innovative processer
Forstå diskontinuerte innovationsprocesser
Forstå dilemmaerne ved håndtering af radikal innovation
Forstå social og organisatorisk læring i innovation
Forstå 'co-creation' som heterogen netværksskabelse
Forstå innovationskoncepter og deres bidrag til iscenesættelse af innovation
Fortolke og analysere empirisk materiale ud fra forskellige teoretiske perspektiver
Formulere, præsentere og diskutere eget projekt og dets forskningsspørgsmål
Identificere relevante teoretiske tilgange til behandling af egne forskningsspørgsmål
Kursusindhold:
Gennem kurset skabes en dialog mellem deltagernes projekter og forskellige teorier om ledelse og iscenesættelse af innovation fra organisation, institutionel teori og innovatiossociologi.
Det er kursets ide at stille spørgsmål til og stimulere teoretisk indsigt i innovative processer gennem begreber som egner sig til at hjælpe med at synliggøre relevante fænomener og gøre disse til genstand for undersøgelse og analyse.
Foreløbigt program:
Føste samling, Aalborg Universitet: Præsentation af teoretiske perspektiver indenfor temaerne: - Aktuelle udfordringer til ledelse og iscenesættelse af innovative processer (Christian Clausen og Frank Gerten) - Udforskning af diskontinuerte innovative processer (Frank Gertsen) - Dilemmaer ved radikal innovation (Frank Gertsen) Dialogsesioner ud fra studerendes egne oplæg. Udarbejdelse af hjemmeopgave til hver studerende.
Anden samling på DTU: Præsentation af teoretiske perspektiver indenfor temaerne: - Social og organisatorisk læring samt oversættelse af brugerviden i den innovative proces (Christian Clausen) - 'Co-creation' som heterogen netværksskabende proces (Peter Karnøe, Ulrik Jørgensen) - Innovationskoncepter og forandringsledelse (Yutaka Yoshinaka og Christian Clausen) Dialogsessioner og feedback på hjemmeopgaver.
Litteratur:
Litteraturliste kan fås ved henvendelse til Christian Clausen (cc@man.dtu.dk)
Bemærkninger:
Som forberedelse til den første samling skal deltagerne forberede en case eller et teoretisk perpektiv (mundtligt eller støttet af ppt) indenfor kursets tema. Mellem første og anden samlig skriver deltagerne en fem siders analyse hvor en udvalgt teori bringes i anvendelse på case efter eget valg. Disse opgaver er grundlag for evaluering og godkendelse af deltagelse i kurset.