2010/2011

42610 Ingeniørfagets videnskabsteori

Engelsk titel: 


Theory of science in engineering

Sprog:


Point (ECTS )


5

Kursustype:   

Civil- Grundlæggende kursus
Kurset udbydes under åben uddannelse


Skemaplacering:

E3B eller
F3A

 

Undervisningsform:

Forelæsninger, klasseundervisning, gruppediskussioner og projektarbejde.

Kursets varighed:

13-uger

Eksamensplacering:

E3B,   F3A  Rapport og poster fremlægges på eksamensdagen. Der gøres opmærksom på at den mundtlige eksamen afholdes over 2 dage: dels dagen der tilhører modulet og dels en ekstra dag der oplyses ved kursusstart.

Evalueringsform:

Eksamens varighed:

Hjælpemidler:

Bedømmelsesform:

Tidligere kursus:

42510

Pointspærring:

Faglige forudsætninger:


Overordnede kursusmål:

Formålet med kurset er at sætte de studerende i stand til at forstå og vurdere:
1. forholdet mellem videnskabelig viden og praktisk erfaring ved skabelsen af nye teknologier,
2. de typer af viden og kompetencer, som ingeniørfaget og arbejde med teknologiske løsninger bygger på, og
3. teknologiers egenskaber, historiske afhængighed og betydning i samfundets udvikling.


Læringsmål:

En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Vurdere forholdet mellem videnskabelig viden og praktisk erfaring ved skabelsen af nye teknologier
  • Beskrive og analysere typer af viden og kompetencer i ingeniørfagets praksis
  • Beskrive og analysere ingeniørers rolle i den teknologiske udvikling
  • Karakterisere de heterogene elementer i ingeniørarbejdet og dets videndomæner
  • Analysere og diskutere anvendelse og begrænsninger ved forskellige typer af viden formidlet i ingeniøruddannelsen
  • Identificere elementære videnskabsteoriske problemstillinger knyttet til teknisk videnskab
  • Gennemføre en analyse af en aktuel teknologisk udvikling
  • Formidle og diskutere aktuelle tekniske udviklingsspørgsmål
  • Analysere teknologiers egenskaber og afhængighed af historiske udviklingsforløb

Kursusindhold:

Kurset består af en teoretisk del med introduktionsforelæsninger og gruppediskussioner på omkring 7 uger. Denne følges af en studenter-centreret projektdel, hvor konkrete elementer af ingeniørarbejde, teknologisk viden og problemløsning analyseres under vejledning i løbet af de næste 6 uger.

I teoridelen får de studerende et analytisk begrebsapparat og et fundament af eksempler på konkret ingeniørviden og dens anvendelse i praksis. De studerende lærer at se ingeniørfagene dels som discipliner, der kombinerer teori, empiri og modeller, dels som erfaringsbaserede metoder til problemløsning inden for forskellige teknologiske domæner.

Der behandles følgende 3 temaer: 'Teknologi og udvikling', 'Videnskabsteori' med fokus på gyldigheden af viden, samt 'Ingeniørkompetence'.

I projektdelen arbejder de studerende med at analysere udvalgte problemer inden for et eller flere teknologiske domæner ud fra deres videnskabelige og samfundsmæssige relevans.


Litteratur:

Til kurset benyttes følgende lærebog:
Jørgensen, U. (red)(2009): I teknologiens laboratorium - ingeniørfagets videnskabsteori. Polyteknisk Forlag. ISBN10 87-502-1008-4 og ISBN13 978-87-1008-5


Kursusansvarlig:

Søsser  Brodersen, 424, 229, (+45) 4525 6027, sbro@dtu.dk  
Ulrik Jørgensen, uljo@dtu.dk  

Institut:

42 DTU Management Engineering

Kursushjemmeside:

http://www.man.dtu.dk

Tilmelding:

I CampusNet,

Nøgleord:

Ingeniørarbejde; vidensskabsteori, ingeniørkompetence; teknologisk udvikling; teknologi og samfund
Sidst opdateret: 27. juni, 2011