Deltagerne skal opnå forståelse for bæredygtighedsbegrebet og de tre dimensioner af bæredygtighed. De skal få overblik over en række værktøjer til analyse og syntese af løsninger, der er bæredygtige i hele deres livsforløb - fra vugge til grav - og opnå konkrete færdigheder i de centrale af dem. Desuden skal de forstå ingeniørens rolle og ansvar i udviklingen af bæredygtige løsninger.
Læringsmål:
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
Beskrive de tre dimensioner af bæredygtighed
Forklare at hver dimension er multifaktoriel og at der er trade offs indenfor og imellem dem
Belyse hvordan virksomheder kan arbejde for udviklingen af bæredygtige løsninger
Beskrive produktkæde perspektivet
Kende og anvende forskellige forenklede værktøjer til brug i bæredygtighedsvurdering
Forklare at vurderinger indebærer integreret følsomhedsvurdering og iterationer
Evne at forholde sig kritisk til resultaterne af de forskellige værktøjer
Beherske at analysere løsninger vha. livscyklustjek
Beherske at syntetisere løsninger vha. idealkoncepter i produktudvikling
Kursusindhold:
Kurset omfatter først og fremmest en introduktion til miljøvurderinger af produkter/løsninger i deres livsforløb. Anvendelsen af simple værktøjer hertil gennemgås. På denne baggrund præsenteres metoder til at udvikle nye løsninger, som er mere miljørigtige. Metoder og værktøjer afprøves igennem projektarbejde. I løbet af kurset præsenteres sociale og ledelsesmæssige aspekter af bæredygtighed.
Mulighed for GRØN DYST deltagelse:
Kontakt underviseren for information om hvorvidt dette kursus giver den studerende mulighed for at lave eller forberede et projekt som kan deltage i DTUs studenterkonference om bæredygtighed, klimateknologi og miljø (GRØN DYST). Se mere på http://www.groendyst.dtu.dk/kursustilmelding.aspx