E5 eller F5 Projektarbejdet kan placeres enten i 7., 8. eller 9. semester.
Undervisningsform:
Projektopgave der gennemføres i grupper på 2-4 studerende, fortrinsvis indenfor rammerne af et overbygningstema fælles for et antal grupper. Projektet tilknyttes to vejledere, en procesvejleder, der har ansvaret for projektets D&I-faglighed og indhold, samt en temavejleder, der har viden indenfor det valgte temas teknologiske domæne. Projektet bør tilrettelægges i samarbejde med en virksomhed eller institution.
Enhver ingeniørstuderende ved, at en simpel teknologi, som fx. en pen, i virkeligheden slet ikke er simpel. Pennens design er i sig selv et kompliceret emne. Produktions- og distributionsprocesser tilføjer yderligere lag af kompleksitet. Og sidst men ikke mindst bidrager brugerne, deres evner, deres vaner og deres uforudsigelige adfærd og de talrige brugskontekster med en betragtelig kompleksitet til det samlede billede af, hvad en pen er og hvad den kan og ikke kan gøre.
I dette kursus anlægger vi et lidt tilsvarende perspektiv på designmetoder. Designmetoder kan vurderes på deres logiske konsistens (hvor gennemtænkte er de). De kan også vurderes på, hvor godt de bliver tilegnet og lært - fx. gennem lærebøger og øvelser. Men det mest afgørende og det mest komplicerede spørgsmål vedr. en designmetode er hvordan den bliver praktiseret som et del af det daglige arbejde i en organisation. Den er dette sidste spørgsmål, som vi vil fokusere på i kurset.
Læringsmål:
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
gennemføre en empirisk undersøgelse af anvendelsen af metoder og rutiner en konkret praksis
skrive og fremlægge en rapport om observationer, konklusioner og den arbejdsprocessen i løbet af undersøgelsen
etablere og beskrive en konkret afgrænsning af hvad der karakteriserer en metode eller rutine
forstå metoder og rutiner som modellerede normative kompetencer, der benyttes til at rationalisere sociale processer
skabe indsigt i det domæne og den organisation, hvor de undersøgte metoder anvendes i praksis
forstå og redegøre for de involverede aktører og deres tolkninger af metodeanvendelsen, dens motivering, formål, mål og forventede resultat
Karakterisere en metode, dens egenskaber, vilkår for anvendelse og mulige effekter af denne anvendelse
redegøre for og anvende feltstudiemetoder ved undersøgelsen af metodeanvendelsen i praksis omfattende observationer, interviews etc.
Kursusindhold:
I kurset skal de studerende vælge en bestemt designmetode, og de skal undersøge hvordan den bliver praktiseret 'i marken'. Undersøgelse skal bygge på etnografiske metoder, så som interview og observation, og de centrale spørgsmål er af følgende type:
Hvad - helt præcist - er metoden? Hvad skal metoden gøre? Hvor? Ved hvad? For hvem? Hvilken kontekst eller dagsorden er metoden en den af? Hvordan bliver metoden fortolket og af hvem? Hvad er de uventede og overraskende resultater og konsekvenser af metoden?
Formålet med denne systematiske nysgerrighed overfor designmetoder i praksis er, at give de studerende en kompetence i at håndtere designmetoder og i at reflektere over deres brug
Litteratur:
-
Bemærkninger:
Kurset undervises i dansk og/eller engelsk afhængig af deltagerne.
Det forventes at de studerende i projektperioden deltager i dialog og netværkssamarbejde med de studerende i hele temagruppen, således at der opstår en grundig inspiration og kompetenceopbygning. Kursets rapportering og evaluering tilrettelægges ud fra projektets natur.