2010/2011

42075 Viden og innovation i netværk

Engelsk titel: 


Knowledge and innovation in networks

Sprog:


Point (ECTS )


5

Kursustype:   

Civil- Videregående Kursus


Skemaplacering:

E2B eller
F2B

 

Undervisningsform:

Forelæsninger kombineret med øvelser og projektarbejde i grupper

Kursets varighed:

13-uger

Eksamensplacering:

E2B,   F2B 

Evalueringsform:

Hjælpemidler:

Bedømmelsesform:

Faglige forudsætninger:


Deltagerbegrænsning:

Maksimum:  70
 

Overordnede kursusmål:

Kurset skal bidrage til de studerendes forståelse af de organisatoriske og samfundsmæssige processer, der fører til innovation, herunder virksomhedsinterne og eksterne vidensystemer og -netværk, forskning, regulering mv. Kurset formidler forståelse af innovation i relation til konkurrence, marked, institutionelle forhold, teknologiske udviklingsbaner og paradigmer samt regulering og de samfundsmæssige krav i design- og innovationsarbejdet. Kurset skal give de studerende kendskab til strategier og metoder til at fremme innovative processer og håndtering af viden i virksomhedens netværk.


Læringsmål:

En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Redegøre for nøgleprobelmerne i innovationslitteraturen
  • Redegøre for de centrale vidensbegreber i innovationslitteraturen
  • Stille spørgsmål der adresserer innovationsrelevante problemstillinger
  • Indsamle relevant og tilstrækkelig empiri til et casestudie af en specifik innovation
  • Forklare nøglebegreberne i institutionel teori og deres relevans for innovation
  • Forklare nøglebegreberne i grænseobjekts- og praksisteori og deres relevans for innovation
  • Forklare nøglebegreberne i brugerdrevet innovation
  • Forklare nøglebegreberne i evolutionær økonomi og deres relevans for innovation
  • Forklare nøglebegreberne i sporafhængighed og deres relevans for innovation
  • Forklare nøglebegreberne i aktør-netværksteori og deres relevans for innovation
  • Diskutere de komparative styrker og svagheder ved de teoretiske perspektiver på kursets pensum
  • Analysere en specifik innovationscase ved hjælp af de teoretiske perspektiver fra kursets pensum

Kursusindhold:

Der lægges vægt på behandling af variationen af innovative processer og de forskellige former for konkurrence knyttet til innovation og forskellige typer af netværk samt de forskellige muligheder for at tilrettelægge og fremme videnprocesser og læring gennem virksomhedens relationer til kunder, brugere, leverandører, konkurrerende virksomheder, alliancer, universitetsforskning, videncentre, rådgivere mv.
På den operationelle side behandles metoder til at tilrettelægge innovationsprocesser, herunder videnprocesser og mobilisering af teknologiske færdigheder som fremmer innovation, herunder fremgangsmåder til at omsætte viden til nye produkter, processer og services og behandling af de dilemmaer, der er knyttet til videndeling og konkurrence. Desuden behandles formulering af strategier der bryder med etablerede innovations- og designparadigmer gennem reorganisering af vidennetværk og standardiseringsprocesser herunder udveksling af viden på tværs af kompetenceområder. Kurset bygger på innovationsøkonomisk og -sociologisk teori samt bidrag fra virksomhedscases.
Kurset vil bidrage med en grundlæggende forståelse af betingelser for innovation som er væsentlig for afgrænsningen af problemstillinger i Helhedsdesign projektet. Projektets genstandsområde vil danne grundlag for afgrænsning af studieobjekter og cases til kursets afsluttende del. Kurset vil bidrage med begreber, perspektiver og operationelle fremgangsmåder som kan anvendes i projektarbejdet.


Kursusansvarlig:

Anders Kristian  Munk, 424, 223, (+45) 4525 6021, ankm@dtu.dk  
Joakim Juhl, 424, 225, (+45) 4525 6018, jjuh@dtu.dk  

Institut:

42 DTU Management Engineering

Tilmelding:

I CampusNet
Studerende ved Design&Innovation og Planlægning, Innovation & Ledelse har fortrinsret ved tilmelding til dette kursus

Nøgleord:

Innovation, Viden, Netværk
Sidst opdateret: 7. februar, 2011