Ph.D.- Konstruktion, Produktion, Byggeri og Transport
Kurset udbydes under åben uddannelse
Skemaplacering:
Aftales første kursusgang
Undervisningsform:
Ti undervisningsgange á to timers varighed fordelt over et år. Disse aftales ved introduktionsmødet som afholdes i april måned. De studerende vil hver forberede og give to forelæsninger inklusiv diskussion og/eller opgaveregning med støtte fra sin ph.d.-vejleder. Hver forelæsning har til formål at lære resten af gruppen et emne fra lærebogen. Lektionerne vil blive evalueret af resten af gruppen. Desuden vil de studerende anvende teorierne for en relevant case.
Kursets varighed:
[Kurset følger ikke DTUs normale skemastruktur]
Evalueringsform:
Hjælpemidler:
Bedømmelsesform:
Faglige forudsætninger:
Ønskelige forudsætninger:
Overordnede kursusmål:
At opnå en bred viden om videregående emner inden for termodynamikken såvel som en dyb indsigt i udvalgte emner. At lære at planlægge og gennemføre en undervisningslektion. At forbedre evnen til at kommunikere om og diskutere videnskabelige synspunkter.
Læringsmål:
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
formidle et overblik over de grundlæggende termodynamiske begreber og love
beskrive begreberne entropi og exergi og deres anvendelse ved analyse af termiske energisystemer
analysere termisk kraftværker, køleanlæg og termisk/kemiske procesanlæg
evaluere muligheder for minimering af exergitab i udvalgte processer
fremlægge et relevant emne for en gruppe fagfæller
planlægge og gennemføre en lektion inden for fagområdet
diskutere form og indhold af en genemført lektion
anvende og evaluere forskellige undervisningsmetoder
Anvende videregående termodynamik på case fra egen forskning
Kursusindhold:
Termodynamikkens første hovedsætning, termodynamikkens anden hovedsætning, entropiproduktion, exergidestruktion, ligevægt, exergianalyse, varmekraftmaskiner, køleanlæg, flerfasesystemer, kemisk reaktive systemer, forbrænding, exergi i brændsler, minimering af entropiproduktion
Litteratur:
Bejan A, 2006, Advanced Engineering Thermodynamics, Third Edition, John Wiley & Sons, Inc., New Jersey, USA.
Bemærkninger:
Hver lektion vil vare omkring to timer. Hver af disse planlægges og gennemføres af en af de studerende. Målet er at den studerende lærer de øvrige deltagere et emne fra lærebogen ved: Præsentation af læringsmål, undervisning i emnet, eksempler/opgaver, opsummering, spørgsmål/diskussion. Lektionen afsluttes med feedback fra deltagerne til underviseren omkring form og indhold af lektionen.