Forelæsninger med forelæsere fra universiteter og virksomheder i Danmark og udlandet
Kursets varighed:
13-uger
Evalueringsform:
Hjælpemidler:
Bedømmelsesform:
Ønskelige forudsætninger:
,
Deltagerbegrænsning:
Minimum 5, Maksimum:
Overordnede kursusmål:
Gennem foredrag og case-studier at opnå kendskab til anvendte og kommende metoder til molekylær diagnostik indenfor det bio-medicinske område.
Læringsmål:
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
Beskrive molekylære metoder brugt indenfor molekylær diagnostik, f. eks. PCR, real-time PCR, sekventering, microarrays, separationsteknologier.
Forklare hvordan molekylær diagnostik bruges til at løse kliniske problemer
Identificere svagheder og begrænsninger for de metoder som bruges ved molekylær diagnostik
Redegøre for nuværende og fremtidige teknologier indenfor virus, cancer, genetik og doping diagnostik
Redegøre for nuværende og fremtidige teknologier indenfor automatisering af laboratorier
Beskrive hvordan molekylær diagnostik forbedrer behandling af patienter og forebygger sygdomme
Vælge passende eksperimentelt design afhængigt af metodik og det biomedicinske problem
Løse opgaver i forbindelse med forskellige former for metodikker
Præsentere videnskab i form af en klar og præcis rapport.
Kursusindhold:
Med det øgede biologiske kendskab til det menneskelige genom og sammenhængen mellem gener og sygdomme, udgør molekylær diagnostik en stadig vigtigere arbejdsopgave for sundhedssektoren. Med udgangspunkt i hvordan analyseopgaverne løses i dag, gennemgås etablerede metoder med eksempler, hvor både teknikker og krav belyses. Parallelt med den igangværende diagnostik udvikles nye analysemetoder og formater, hvoraf nogle er på vej til anvendelse i klinikken. Eksempler på disse nye metoder i form af biochips, microarrays og lab-on-a-chip systemer og deres potentiale vil blive gennemgået. Fokus vil specielt være rettet imod forståelse af opbygningen af disse nye testsystemer, og de elementer som indgår.
Bemærkninger:
Kurset er konstrueret således, at hver eftermiddag vil omhandle et specifikt diagnostisk problem. Eftermiddagen starter med en kort lektion om eksisterende teknologier efterfulgt af en inviteret gæsteforelæser, der viser hvorledes en specifik teknologi kan anvendes i et klinisk eller diagnostisk perspektiv. Eftermiddagen slutter med en kort lektion om nye teknologier.
Der vil i kursusforløbet være gruppearbejde i mindre grupper til løsning af opgaver og interne præsentationer.