Laboratorieøvelser, computersimulering samt rapportskrivning.
Kursets varighed:
3-uger
Evalueringsform:
Hjælpemidler:
Bedømmelsesform:
Pointspærring:
Faglige forudsætninger:
,
Deltagerbegrænsning:
Maksimum: 20
Overordnede kursusmål:
At belyse teorien gennemgået i 28140 (Introduction til reaktionsteknik) eller 28342 (Kemisk reaktionsteknik) ved laboratorieøvelser og modelberegninger knyttet til disse.
Læringsmål:
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
Planlægge korte forsøgsserier på laboratoriereaktorer, så forud fastsatte mål kan nås.
Analysere reaktormodeller med henblik på at kunne sammenligne modelforudsigelser og eksperimentelle data.
Modificere standardmodeller for simple kemiske reaktorer, så modelbeskrivelsen passer til de eksperimentelle betingelser.
Kombinere simple standardmodeller for kemiske reaktorer til beskrivelse af ikke-ideale laboratorierektorers opførsel.
Karakterisere laboratoriereaktorer ved opholdstidsfordelinger (målte eller modelbaserede)
Beregne over- og undergrænse for reaktoromsætning ud fra kendskab til opholdstidsfordeling.
Behandle måledata i regneark med henblik på dataanalyse, reaktorsimulering, og grafisk fremstilling af data og beregningsresultater.
Sammenligne målte data med reaktorberegninger udført med brug af simuleringsprogrammel som Maple eller Matlab, herunder foretage simpel parametertilpasning i modeller.
Vurdere forsøgsdatas nøjagtighed og forklare afvigelser fra teoretiske forudsigelser.
Samle beskrivelserne af øvelsers planlægning, udførelse, resultater og sammenligning med teori i velstrukturerede rapporter.
Kursusindhold:
Reaktorer med katalyserede eller homogene reaktioner undersøges eksperimentelt og teoretisk: F.eks.: Transient forløb med opstart af en adiabatisk reaktor, opholdstidsfordeling, multiple stationære tilstande, drift af fixed bed katalytisk reaktor. De eksperimentelle resultater gennemarbejdes og sættes i relation til teorien i reaktionsteknik. Modeller for dynamiske indsving til stationære tilstande opstilles og indkorporeres i simuleringsprogrammer. Den ingeniørmæssige anvendelse af programmer som f.eks. Excel og Maple indgår som en naturlig del af kurset (se Faglige forudsætninger og bemærkninger).
Bemærkninger:
Studerende på kandidatuddannelsen Kemisk og Biokemisk Teknologi har fortrinsret.
Studerende, der efter kursusstart konstateres ikke at være i stand til at anvende regneark og simuleringsprogrammel svarende til forudsætningskravet, vil blive udelukket.