2010/2011

28410 Udform og afprøv dine egne produktideer

Sprog: dansk eller engelsk

Engelsk titel: 


Design and test your own product ideas

Sprog:


Point (ECTS )


5

Kursustype:   

Civil- Videregående Kursus


Skemaplacering:

Efterår og Forår

 

Undervisningsform:

Projektarbejde, laboratoriearbejde
1-6 kursusdeltagere pr. gruppe

Kursets varighed:

13-uger

Eksamensplacering:

Aftales med læreren,   Aftales med læreren  Efter aftale med supervisor

Evalueringsform:

Hjælpemidler:

Bedømmelsesform:

Faglige forudsætninger:


Overordnede kursusmål:

Dette kursus giver innovative studenter lejlighed til at afprøve bæredygtigheden af deres produktideer. Projektets idegrundlag skal komme fra kursusdeltagerne. Der er i princippet ingen begrænsning i projektideerne, men eksempler kunne være:

- Næste generation af batterier til mobiltelefoner og bærbare computere.
- Næste type bærbar brandslukker, som kan vendes på personer, materialer og el-udstyr uden at forårsage skade.
- En ny type smøre- og rengøringsmiddel til f.eks. cykelkæder, som gør det muligt at smøre og rense i en operation uden tab af smøreevne.

Før kursusstart skal projektideen formuleres skriftligt og godkendes af en supervisor. Projektformuleringen skal omfatte såvel teoretiske som praktiske projektaspekter. Desuden skal der foreligge et budget (udstyr, kemikalier m.v.), som udarbejdes i samråd med supervisoren.


Læringsmål:

En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • beskrive faserne i et projektforløb
  • transformere et idégrundlag til en beskrivelse af en praktisk opgave
  • analysere behovene ved løsning af en konkret udviklingsopgave
  • anvende forskelligartede kilder til information om en konkret problemstilling
  • kombinere tekniske, økonomiske, forretningsmæssige og juridiske argumenter ved bedømmelse af en udviklingsopgave
  • kritisk og nøgternt vurdere resultaters praktiske anvendelighed
  • dokumentere erfaringer og resultater fra de enkelte faser i et projektforløb
  • præsentere og sælge et produkt

Kursusindhold:

For at opfylde kravene til det tekniske niveau skal alle projektresultater dokumenteres. Matematisk modellering kan anvendes, hvor det er hensigtsmæssigt. Projektets resultater dokumenteres og analyseres i en rapport, der omfatter følgende aspekter: Et teoretisk, et praktisk og et forretningsorienteret. Afvejningen imellem de enkelte rapportdele vil afhænge af projektets karakter og besluttes sammen med supervisoren. Ved den afsluttende mundtlige præsentation af projektets resultater, må kursusdeltagerne foruden deres teoretisk/tekniske kvaliteter også vise sig at være i stand til at sælgde deres produkt. Kurset gennemføres med regelmæssig kontakt imellem deltagerne og supervisoren.

Det er kursusdeltagernes eget ansvar at finde en supervisor og at aftale det fornødne med denne. Hvis kursisterne ikke er i stand til at finde en kvalificeret supervisor, kan de søge hjælp hos kontaktpersonerne nedenfor.


Bemærkninger:

Institut for Kemiteknik stiller "Hempel Student Innovation Laboratory" til kursusdeltagernes rådighed inclusive udstyr og kemikalier.

Hvis der er mulighed for, at projektideen kan føre til et patent eller anvendes i en kommerciel sammenhæng, kan særlig juridisk assistance tilbydes. Denne mulighed diskuteres med supervisoren i begyndelsen af kurset.


Kursusansvarlig:

Lars Georg Kiørboe, 229, 112, (+45) 4525 2857, lgk@kt.dtu.dk  
Søren Kiil, 229, 110, (+45) 4525 2827, SK@kt.dtu.dk  
Martin Etchells Vigild, 211, (+45) 4525 1009, bachelordekan@adm.dtu.dk  

Institut:

28 Institut for Kemiteknik

Tilmelding:

I CampusNet
Sidst opdateret: 22. april, 2010