Den studerende opnår kompetence i at anvende teori til rigtigt laboratoriearbejde. Biologiske prøver som hår, negle, knogler, vitaminpiller og kosttilskud analyseres for molekyler og grundstoffer ved at udføre fire øvelser med analyseinstrumenter. Afhængig af molekylets type får den studerende erfaring med at vælge det bedst egnede apparat til den kvantitative analyse. Resultaterne vurderes med almindelig statistik, og bidragene til den samlede usikkerhed anslås ved at betragte alle trin i den analytiske kæde lige fra prøveudtagning til prøveoplukning og videre til instrumentel analyse og kvalitetssikring. Den opnåede kompetence forbereder den studerende til beslutningstagning i professionelle laboratorier, i forskning, fødevaresikkerhed, miljøanalyse, klinisk analyse, retskemi og proceskontrol.
Læringsmål:
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
Beskrive principperne i analytisk kemi
Vælge de rette metoder til analyse af udvalgte prøver
Forberede prøver til analyse ved hjælp af prøveoplukning og ekstraktion
Udføre målinger med analyseapparatur i laboratoriet
Analyse af data med almindelig statistik
Vurdering af data med kvalitetssikringsmetoder
Skrive laboratorierapporter
Anvende udstyr i overensstemmelse med sikkerhedsbestemmelser og arbejdspladsvurderingr
Håndtere affald sikkert
Kursusindhold:
Fire øvelser med eksperimentelt arbejde, litteraturarbejde, fordybelse og udfærdigelse af laboratorierapport
Litteratur:
D.C. Harris, Quantitative Chemical Analysis, ISBN 0-7167-7041-5
Eurachem/CITAC Guide, Quantifying Uncertainty in Analytical Chemistry, 2nd eds. Ellison, S.L.R.; Rosslein, M.; Williams, A., 2000, http://caeal.ca/assessor_training/at01_eurachem_uncertainty.pdf