Opgaver Fire hjemmeopgaver i forbindelse med de emner, der undervises i på første del af kurset, og et afsluttende projekt i tilknytning til anden del af kurset. Det afsluttende projekt kræver en kritisk gennemgang på engelsk af litteraturen eller af særlige case studies om et emne udvalgt fra en liste af mulige emner. De studerende må ikke vælge overlappende emner.
Kursets overordnede mål er at give de studerende en indgående viden om de nyeste metoder og modeller til kollektiv trafikplanlægning på systemniveau og introducere innovative og state-of the-art værktøjer til kollektiv trafikplanlægning.
Læringsmål:
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
Anvende teknikker til køreplansplanlægning for fast frekvens og uniform passagerfordelinger
Forstå teknikkerne til udformning af køreplaner med minimal passager trængsel og maksimal synkronisering
Beskrive ”max-flow-teknikken” og ”deficit-function”-modellen for planlægning af køretøjer i faste køreplaner
Beregne den optimale køretøjsstørrelse for en kollektiv transportservice
Beskrive de performancemål, der anvendes til evaluering af et kollektivt transportsystems servicekvalitet
Udføre et kritisk litteraturstudium og alternativt en kritisk analyse af et case-study inden for kollektiv trafikplanlægning
Vurdere, analysere og fremlægge videnskabelige og praktiske spørgsmål på vidensfronten i kollektiv trafikplanlægning, både mundtligt og skriftligt
Kursusindhold:
Første del af kurset giver en dybtgående forståelse af de nyeste og mest innovative metoder og modeller til praktisk transportplanlægning på systemniveau. Forelæsningerne i første del af kurset fokuserer på avancerede procedurer i forbindelse med udformning af netværksinfrastrukturer og køreplaner, køretøjsplanlægning, flådestyring og systemvurdering med henblik på servicekvalitetsstandarder. Anden del af kurset fokuserer på særlige spørgsmål i forbindelse med moderne kollektiv transportplanlægning. Forelæsningerne i anden del af kurset fokuserer på gennemgang af case-studies fra forskellige byer vedrørende busprioriteringssystemer, strategier for tæt trafikerede korridorer og reorganisering af den kollektive transport.
Litteratur:
Hovedreferencen for første del af kurset er følgende bog:
Ceder, Avishai (2007). Public transport planning and operation: Theory, modeling and practice, 1st edition. Elsevier, Amsterdam.
Øvrig relevant litteratur vil blive udleveret under kurset.