Projektarbejde i grupper, forelæsninger, gæsteforelæsere
Kursets varighed:
3-uger
Evalueringsform:
Hjælpemidler:
Bedømmelsesform:
Obligatoriske forudsætninger:
Faglige forudsætninger:
Deltagerbegrænsning:
Minimum 10, Maksimum:
Overordnede kursusmål:
Det første mål er at forstå den store betydning af tilpasset vandforsyning og sanitation i udviklingslande, hvor mangel kan bevirke op til 80% af sygdomstilfældene i udviklingslande. Det andet mål er at få indblik i de mulige ingeniørmæssige løsninger, og at give et indblik i NGOers og internationale hjælpeorganisationers arbejde
Læringsmål:
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
Beskrive nutidige udviklingsproblemer og muligheder, e.g. helbred, landbrug, hjælpeorganisationer og NGO’ers indsats, og ingeniørers roller
Indsamle data for helbreds og livsvilkår til brug i kursusrapporteringen, herunder korrekt brug af kilder til viden og citater
Anvende basale kundskaber i matematik, natur- og ingeniørvidenskab til at foreslå mulige og tilpassede løsninger for basal sanitation og vandforsyning i udviklingslande
Forklare basale koncepter, samt identificere og løse miljøproblemer med vægt på landområder i udviklingslande
Arbejde i team for beskrivelse og i påkommende tilfælde foreslå mulige løsninger til forbedring af levevilkår i landsbyer i udviklinglande
Skitsere politiske og økonomiske aktører i succesfuld løsning af udviklingsproblemer
Analysere og anvende litteratur om tilpasset teknik til vandforsyning og sanitation
Relatere faktorer som helbred og socio-økonomiske forhold til regioner uden tilstrækkelig vandforsyning og sanitation
Forsvare rapportindhold og konklusioner over for andre kursusdeltagere
Konkludere at livslang læring er nødvendig til forståelse af den nødvendige proces i udviklingen af fattige nationer
Kursusindhold:
Kurset indeholder to blokke: at vælge og designe lavteknologiske forbedringer af vandforsyning og sanitet baseret på en analyse af de lokale levevilkår, og at designe et projekt som kan implementere forbedringerne.
I den første blok karakteriseres sociale vilkår som helbred, sociale og kulturelle forhold, de lokale økonomiske muligheder, samt de topografiske og geologiske forhold der kan have betydning for mulige løsninger. Udfra dette udvælges og tilpasses relevante tekniske løsninger for at skaffe vandforsyning og sanitet, der er tilpasset de lokale forhold i en konkret landsby i Afrika, Asien, eller Latin-Amerika.
I den anden blok skitseres et udviklingsprojekt, som f.eks. redegør for projektkomponenter, rækkefølge, ressource, organisation, strategi og budget. Dette former sig som en ansøgning om et NGO projekt.
Hver gruppe med 4-5 studerende med internationalt blandet baggrund arbejder dynamisk og med et problemorienteret projekt. Begge rapporter præsenteres mundtligt i plenum og afleveres til bedømmelse.
Bemærkninger:
Kan tages på enhvert tidspunkt i studieforløbet, men kun i januar-perioden