2010/2011

11B25 Branddynamik

Engelsk titel: 


Fire Dynamics

Sprog:


Point (ECTS )


5

Kursustype:   



Undervisningsform:

Fjernundervisning med fremmøde

Kursets varighed:

13-uger + 3-uger

Eksamensplacering:

Særlig dag 

Evalueringsform:

Eksamens varighed:

Hjælpemidler:

Bedømmelsesform:

Faglige forudsætninger:


Deltagerbegrænsning:

Minimum  12, Maksimum:  30
 

Overordnede kursusmål:

At deltagerne opnår forståelse for de fysiske love som styrer brand- og røgudviklingen forårsaget af en bygningsbrand.


Læringsmål:

En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Redegøre for de forudsætninger, der ligger til grund for områdets modeller
  • Redegøre for områdets terminologi
  • Udføre simple beregninger af centrale branddynamiske parametre som brandeffekt, temperatur, tryk, termisk stråling, røggaslag og toksikologi
  • Foretage vurderinger af fundne resultater (validitet, størrelse, enheder)
  • Analysere et initialbrandrum og fastslå inputparametre til hånd¬regne¬mo¬deller
  • Redegøre for princippet i en 2-zonemodel
  • Fortolke og vurdere testdata fra brandforsøg
  • Planlægge en branddynamisk analyse ved fra såvel håndregnemetoder som zonemodeller
  • Give en kvalitativ beskrivelse af en bygningsbrand ud fra såvel et tryk- som temperaturrelateret fokus
  • Beregne forhold af vigtighed for antændelse, flammespredning samt varmeudveksling under brand
  • Redegøre for det overordnede teoretiske grundlag som henholdsvis en 2-zonemodel og en CFD-model hviler på

Kursusindhold:

1. Brandeffekt
2. Flammehøjder og røgfaner
3. Ventilationsflow
4. Trykprofiler
5. Temperaturberegninger (gastemperaturer)
6. Varmeudveksling under brandforløb
7. Konservationsligninger for masse og energi
8. Røgfyldning
9. Forbrændingsprodukter
10. Intro. til brandmodeller (primært 2-zone modeller)


Kursusansvarlig:

Anne Dederichs, 118, 262, (+45) 4525 1686, and@byg.dtu.dk  

Institut:

11 Institut for Byggeri og Anlæg

Kursushjemmeside:

http://www.byg.dtu.dk/Uddannel.../Brandsikkerhed.aspx

Tilmelding:

På instituttet, 11. juni 2010
Sidst opdateret: 6. april, 2010