Målet med dette kursus er at give den studerende viden om de historiske vekselvirkninger mellem teknologi, samfund, økonomi og kultur. Samtidigt skal den studerende lære hvordan historiske metoder bruges og forstå forskellige skoler indenfor Teknologihistorie. Den studerende skal være i stand til at præsentere dette på en struktureret og velargumenteret måde.
Læringsmål:
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
Identificere centrale perioder i teknologihistorien og de fundamentale karakteristika i disse perioder
Eksemplificere elementer af de komplekse vekselvirknkninger mellem teknologi, kultur, økonom og samfund gennem tiden
Anvende historiske metoder og identificere hvilken teknologihistorisk skole en metode tilhører
Hurtigt overskue store tekstmængder og identificere de centrale argumenter i bøger og artikler om teknologihistorie
Identificere stærke og svage punkter i argumenter i præsentation af historie
Formulere sammenhængen mellem fakta og fortolkning i en historisk tekst
Anvende kilder, kildekritik og akademiske referenceteknikker
Præsentere ovenstående i skriftlig og mundtlig fremstilling, struktureret og med gode argumenter
Udvælge et teknisk relevant historisk emne til analyse i et essay. Identificere vigtige spørgsmål til besvarelse. Udvælge og kritisk sammenligne kilder relateret til emnet. Præsentere analysen og konklusionen koncist.
Kursusindhold:
Gennem forelæsninger og studenterfremlæggelser/øvelser med udgangspunkt i en grundbog samt artikler gives en oversigt over væsentlige teknologiske udviklinger fra oldtiden frem til i dag. Dette suppleres med ekskursioner til museer og historiske steder.
Litteratur:
Thomas J. Misa, Leonardo to the Internet: Technology and Culture from the Reanaissance to the Present. Xxii + 324 pp., illus, tables. Baltimore: Johns Hopkins Press, 2004, ISBN-13: 978-0801878091.
Bemærkninger:
Dette kursus kræver evnen til at forstå komplicerede argumenter, læse lange tekster og at præsentere dette på en avanceret måde mundtligt og skriftligt. Det anbefales kun til studerende (1) der er gode til engelsk eller (2) der er gode til dansk og som samtidigt kan læse og forstå skriftlig eller mundtligt præsenteret engelsk.