Det overordnede mål med kurset er at introducere de studerende til mobile applikationer, kontekst-baserede systemer og mobile brugergrænseflader. Kurset gør de studerende istand til at analysere, designe og konstruere prototype kontekst-baserede mobile applikationer og brugergrænseflader.
Læringsmål:
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
Designe og implementere en prototype applikation til mobile enheder
Designe og implementere en mobil brugergrænseflade
Forklare konceptet kontekst og kontekst-baserede applikationer
Analysere og diskutere muligheder og begrænsninger i kontekst-baserede applikationer
Anvende metoder påkrævet for at designe kontekst-baserede mobile applikationer
Anvende velegnede API'er til hurtig prototype udvikling af mobile applikationer
Analysere og diskutere muligheder og begrænsninger i komponenter på mobile platforme
Forklare hvorledes mobile applikationer adskiller sig fra traditionelle applikationer
Kursusindhold:
Kurset omfatter muligheder og begrænsninger i moderne mobile platforme med hovedvægten på kontekst-baserede mobile applikationer og mobile brugergrænseflader. Der lægges vægt på hvorledes funktioner som, kamera, accellerometer, GPS, m.v. kan benyttes som sensorer til at skabe nye typer mobile applikationer og mobile brugergrænseflader. Specifikke mobile platforme bliver diskuteret og anvendes i praktiske eksempler. De studerende skal lave et antal øvelser og opgaver (i grupper) med det formål at designe og implementere mobile prototype applikationer.
Bemærkninger:
Grupper dannes ved første forelæsning. Studerende, der ikke er til stede ved den første forelæsning, vil derfor ikke kunne beholde deres plads på kurset. Bemærk også, at der lægges vægt på applikationsudvikling, hvorfor studerende bør have erfaring med programmering, OOAD og UML. Det er en fordel at medbringe egen bærbar computer for at kunne lave øvelser i kurset (ifm. forelæsningerne).