2010/2011

02154 Udvikling af digitale systemer

Kurserne 02154 og 02155 er opstået ved en opdeling af kursus 02151 og tilsammen dækker de i det væsentlige samme pensum som 02151. Kurserne vil med fordel kunne tages sideløbende og vil da supplere hinanden.

Engelsk titel: 


Digital Systems Engineering

Sprog:


Point (ECTS )


5

Kursustype:   

Civil- Grundlæggende kursus
Kurset udbydes under åben uddannelse


Skemaplacering:

E2B

 

Undervisningsform:

Forelæsninger, øvelser og projektopgave.

Kursets varighed:

13-uger

Eksamensplacering:

E2B,   F2B 

Evalueringsform:

Hjælpemidler:

Bedømmelsesform:

Tidligere kursus:

02151/02200/49280

Pointspærring:

Faglige forudsætninger:

Ønskelige forudsætninger:


Overordnede kursusmål:

At sætte deltagerne i stand til på systematisk vis at konstruere større digitale kredsløb, og at realisere disse i FPGA-teknologi ved anvendelse af gængse CAD-værktøjer (p.t. VHDL, ModelSim og XILINX ISE).

At sætte deltagerne i stand til at analysere og optimere digitale kredsløb mht. hastighed og areal.


Læringsmål:

En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Konstruere et digitalt kredsløb, som udfører en given beregning, på følgende måder: som et kombinatorisk kredsløb, som et sekventielt kredsløb (tilstandsmaskine og data-path), og som et pipelinet kredsløb.
  • Foretage kvalificerede designbeslutninger med henblik på optimering af hastighed og areal et givent kredsløb.
  • Analysere og optimere hastigheden af et kredsløb udtrykt ved parametrene throughput og latenstid, og kan forklare den indbyrdes sammenhæng mellem disse parametre.
  • Forklare og anvende følgende mulige tidsmæssige organiseringer af et digitalt system: Synchronous globally timed, Synchronous locally timed og Globally-asynchronous locally-synchronous.
  • Beskrive et digitale kredsløb på forskellige abstraktionsniveauer i et gængst hardwarebeskrivende sprog (p.t. VHDL) og simulere det ved anvendelse af et gængst simuleringsværktøj (p.t. ModelSim).
  • Redegøre for den interne opbygning i en gængs FPGA komponent (p.t XILINX) og redegøre for, hvorledes dennes ressourcer bedst kan udnyttes ved realisering af et givent kredsløb.
  • Udvikle og anvende testbenches til simulering og verifikation af et kredsløbs funktion.
  • Udvikle komplekse digitale kredsløb ved en trinvis forfining fra en specifikation til et hardwarenært niveau, hvorfra der kan syntetiseres en realisering.
  • Organisere og planlægge dette arbejdes udførelse i en gruppe af personer.
  • Dokumentere dette arbejde (design, implementering og test) i form af en teknisk rapport, som henvender sig til en udenforstående fagfælle, og som overholder sædvanlige krav til form og indhold/abstraktionsniveau.

Kursusindhold:

Konstruktion af digitale systemer: Beregningskredsløb og tilstandsmaskiner. Pipelineteknikker. Fra algoritme til kredsløb. Kvantificering af hastighed (throughput og latenstid). Introduktion til designsproget VHDL og simulering af kredsløb beskrevet dette sprog. Introduktion til FPGA teknologi. Hardwaresyntese. Udviklingsmetode for design af digitale systemer (specifikation, trinvis forfining, simulering, syntese og endelig afprøvning).

Sideløbende med forelæsningerne gennemføres en række øvelser, som dels giver deltagerne en dybere indsigt i forelæsningsstoffet, og dels gør deltagerne fortrolige med designsproget VHDL og de dertil hørende CAD værktøjer til design, simulering og syntese af digitale systemer. Til slut udføres en mindre selvstændigt designopgave.


Bemærkninger:

Kurserne 02154 og 02155 er opstået ved en opdeling af kursus 02151 og tilsammen dækker de i det væsentlige samme pensum som 02151. Kurserne vil med fordel kunne tages sideløbende og vil da supplere hinanden.

Kursus 02137 er et efterfølgende 3-ugers laboratoriekursus, som giver dybere indsigt i, og større parktisk erfaring med, design af digitale systemer.


Kursusansvarlig:

Jens Sparsø, 322, 215, (+45) 4525 3747, jsp@imm.dtu.dk  

Institut:

02 Institut for Informatik og Matematisk Modellering

Kursushjemmeside:

http://www.imm.dtu.dk/courses/02154

Tilmelding:

I CampusNet
Sidst opdateret: 19. april, 2010