Vurderet ud fra en række systemkriterier vil den studerende lære, hvorledes energiteknologier integreres i det fremtidige energisystem. Systemkriterierne vil omfatte distribueret produktion, forsyningssikkerhed, fleksibilitet i udbud og efterspørgsel, miljøpåvirkninger, socio-økonomiske konsekvenser og internationale sammenhænge.
Læringsmål:
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
Karakterisere individuelle energiteknologier i forhold til et sæt systemkriterier
Analysere individuelle eller kombinationer af energiteknologier i en energisystemsammenhæng
Forklare de mest anvendte metoder til vurdering af systemsammenhænge og kvantificering af energiteknologier
Udføre en SWOT-analyse for en specifik energiteknologi
Forklare begrænsningerne ved partielle analyser i forhold til overordnede systemanalyser
Udføre en detaljeret kvantitativ og kvalitativ analyse af udvalgte systemaspekter i forhold til integration af en energiteknologi
Beskrive behovet for et overordnet systemperspektiv når konkurrencen mellem energiteknologier skal vurderes
Sammenligne systemkonsekvenserne af forskellige energiteknologier
Kursusindhold:
Kurset starter med et overblik over metoder til systemvurdering af energiteknologier, delvist baseret på tidligere kurser. Herefter vil den studerende lære at udføre en SWOT-analyse (styrker, svagheder, muligheder og trusler) for den enkelte energiteknologi eller kombination af teknologier i forhold til systemniveauet. Baseret på denne analyse vil der blive udvalgt nogle få centrale systemkarakteristika, som herefter vil blive indgående analyseret i resten af kurset, specielt med henblik på at klargøre sammenhænge mellem teknologi og system. Et team af energisystemspecialister vil støtte den studerende i denne del af projektet. Der vil blive lagt vægt på en overordnet systemtilgang, der redegør for begrænsningerne ved partielle analyser. Ved slutningen af kurset vil de forskellige grupper præsentere deres analyser, hvorunder interaktioner mellem forskellige energiteknologier vil blive diskuteret.