2009/2010

42629 Innovation i Produktudvikling

Engelsk titel: 


Innovation in Product Development

Sprog:


Point (ECTS )

  10

Kursustype:   

Civil- Videregående Kursus
Kurset udbydes under åben uddannelse


Skemaplacering:

F5

 

Undervisningsform:

Forelæsninger, øvelser og projektarbejde i samarbejde med industri.

Kursets varighed:

13-uger

Eksamensplacering:

F5A,   F5B 

Evalueringsform:

Hjælpemidler:

Bedømmelsesform:

Tidligere kursus:

72151, 72404, 41629

Faglige forudsætninger:

,

Ønskelige forudsætninger:

,

Deltagerbegrænsning:

Maksimum:  60
 

Overordnede kursusmål:

Dette 10-point kursus forsøger, gennem en kombineret teoretisk og praktisk tilgang, at identificere naturen af innovation og produktudvikling, samt de væsentlige faktorer forbundet hermed. Arbejdsformen består af en blanding af forelæsninger, projektarbejde og gruppediskussioner.

Kurset har til formål, at skabe en forståelse for innovationsaktiviteter og tekniske innovationer. På samme tid stræbes der efter en forståelse for forretningsskabelse og innovation som strategi mod konkurrencedygtighed. Kurset giver den studerende viden om de vigtigste faktorer som har indflydelse på aspekter som omkostning, kvalitet, miljø og udviklingsmæssig gennemløbstid. Til sidst giver kurset en forståelse for nogle innovationsteknikker som anvendes i projektarbejde til opnåelse af tekniske løsninger.


Læringsmål:

En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Identificere forskellige typer innovation (herunder aktiviteter, modeller og teorier) og beskrive innovationsforløbet samt forskellen/sammenhængen mellem videnskab og teknologi
  • Analysere forskellige typer innovation i forhold til deres påvirkning på mennesker, forretning og samfund
  • Analysere forbindelsen mellem teknologisk forandring og ”long wave cycle” (og faserne heraf)
  • Differentiere og kende forskellen mellem teknologiske paradigme og teknologikurser
  • Demonstrere den prædiktive kapabilitet af innovationsteorier og evaluerer de mest passende teorier til analysen af innovationseksempler
  • Demonstrere de praktiske fordele som kommer fra anvendelsen af innovationsteorier
  • Beskrive og evaluere den relative vigtighed af forskellige innovationskilder
  • Evaluere tilgængelige teknikker til facilitering af innovationsprocessen, samt differentiere mellem de i kurset fem identificerede innovationsmodeller
  • Identificere de forskellige typer af intellektuelle ejendomsrettigheder (IPR) samt vise, hvordan de kan bruge til at skabe værdi for innovatøren
  • Beskrive naturen af teknologistrategiarbejde og dettes rolle i en organisations opnåelse af langtidsstrategier
  • Forstå og analysere finansieringsproblematikken forbundet med innovation samt nogle af midlerne som innovatører tager i anvendelse for at minimere investeringsbarrieren
  • Analysere forskellige former for organisationsstruktur som kan bruges til at facilitere innovation, samt evaluere organisationsstrukturernes bidrag til en potentiel innovations succes eller fiasko

Kursusindhold:

Kurset behandler følgende dimensioner af produktudvikling og innovation:

Produktudvikling i samspil med innovation
· Samfundet, virksomheden og kunden som interessenter i innovation
· Drivers for innovation
· Teknologi, forskning, udvikling, produktplanlægning
· Teknologiportefølge, videns- og kompetenceudvikling
· Entreprenørapproach, etablering af virksomhedens produktgrundlag.

Iscenesættelse, metodik og angrebsmåder til innovation
· Forståelse for virksomhedens kerneforretning
· Forretnings- og produktinnovation
· Værktøjer til systematisk og ad hoc innovation
· Systematisk søgning, konstruktionsmetodik og systematik
· Patenter, licenser, opfinderi
· Organisering af multidisciplinær innovation
· Kreativitet, kreativitetstræning

Produktudviklingens metoder og angrebsmåder
· Integration og samvirke, disponeringer
· Mål, styring, strategi
· Procedurer og nøglepunkter
· Organisering, teams, netværk

Multiproduktudvikling
· Modularisering, genbrug, variation
· Platformtænkning

Øvelsesdelen består i projektarbejde i samarbejde med industri, hvor innovative ideer bliver skabt og ført videre til produktudviklings-projektet i form af konkrete tekniske koncepter.


Kursusansvarlig:

Sofiane Achiche, 426, 155, (+45) 4525 6278, soac@man.dtu.dk  

Institut:

42 Institut for Planlægning, Innovation og Ledelse

Nøgleord:

Innovation, Produktudvikling, Forretningsskabelse, Kreativitet
Sidst opdateret: 2. december, 2009