Kursus har som mål at give de studerende en generel introduktion til modeller og værktøjer til udvikling af forretningsstrategier herunder den nutidige skelnen mellem blue og red ocean strategier. Det er endvidere sigtet med kurset, at de studerende får forståelse for de generelle principper og analytiske værktøjer inden for planlægning af såvel fysisk som service produktion, samt de strategiske problemstillinger forbundet med supply chain management. Det er endvidere et kursusmål, at de studerende bliver i stand til at identificere de strategiske komponenter i en virksomheds ressourcer og matche disse med de korresponderende elementer i markedet gennem en strategisk planlægningsproces.
Læringsmål:
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
anvende nomenklatur og definitioner inden for strategisk planlægning
forklare forudsætningerne for modeller og teorier
anvende de analytiske værktøjer, der bruges til at identificere hovedkomponenterne i en strategi
syntetisere de strategiske komponenter og inkludere områder som markedsfit, risikovurdering og vedvarenhed
gennemføre en virksomhedsanalyse inden for strategisk planlægning
anvende nogle af teorierne i praksis
udforme en videnskabelig/teknisk rapport inden for strategisk planlægning
præsentere undersøgelsesresultater
Kursusindhold:
Begreber og metoder i forbindelse med strategisk forretningsplanlægning med dels fokus på nyudviklinger omkring blue ocean strategier, dels fokus på strategier indenfor supply chain networks, procesteknologi, produktionskapacitet, produktionsorganisation samt produkt- og serviceudvikling.
Litteratur:
Blue Ocean Strategy
Bemærkninger:
Slutniveaukursus med mulighed for eksamensprojekt inden for området.