E5 eller F5 Projektarbejdet bør placeres på 9 semester, men kan også placeres på 8. eller 7. semester
Undervisningsform:
Projektopgave, der gennemføres i grupper på 2-5 studerende, fortrinsvis indenfor rammerne af et overbygningstema fælles for en et antal grupper. Projektet tilknyttes to vejledere, en procesvejleder, der har ansvaret for projektets D&I-faglighed og indhold samt en temavejleder, der er har viden inden for det valgte teknologiske domæne. Projektet tilstræbes tilrettelagt i samarbejde med en virksomhed eller institution.
Aftales med læreren
Projektfremlæggelsen kan lægges i eksamensperioden eller i 3-ugers perioden efter nærmere aftale.
Evalueringsform:
Hjælpemidler:
Bedømmelsesform:
Faglige forudsætninger:
,
Ønskelige forudsætninger:
Deltagerbegrænsning:
Minimum 5, Maksimum: 45
Overordnede kursusmål:
Ud fra forståelser (opnået gennem forudgående og/eller parallelle D&I kurser) af synteseprocessen, sociotekniske forhold og indsigt i domæneteknologien i det aktuelle projekt skal den studerende gennemføre en helhedsorienteret udviklingsopgave i et udviklingsteam. Resultatet af projektforløbet skal være, at de studerende selvstændigt er i stand til at tilrettelægge og bidrage til gennemførelse af designprojekter i organisationer/virksomheder. Den studerendes refleksioner vedrørende projektarbejdet skal gælde afvejninger af både trade-offs og målopfyldelse. Ud over den konkrete indsigt og færdighed i designprocessen, skal den studerende også have suppleret sine personlige kompetencer i form af holdninger i relation til den praktiske, komplekse gennemførelse og den studerendes roller heri.
Læringsmål:
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
skabe en udviklingshensigt.
gennemføre syntesearbejde m.h.t. idé- og konceptskabelse.
formulere mål, definere opgaver og koordinere opgaver.
afveje synspunkter og skabe en harmonisk helhed.
skabe en konkret afklaring og sætte i system.
forstå den praktiske, komplekse gennemførelse af designprocesser og den studerendes egen rolle heri.
levere og kommunikere en gennemarbejdet designløsning.
kunne redegøre for designløsningens anvendelse i kontekst.
gøre rede for forretningsmæssige aspekter.
give en reflekteret kritik af andres designarbejde og resultater.
arbejde sammen med andre interessenter i design og definere egen rolle i arbejdet.
Kursusindhold:
De studerende og vejlederne bygger projektet op, så der opnås kompetencer, der er specifikke for helhedsdesign. Projektet kan handle om et eller flere af følgende aspekter og mønstre for helhedsdesign: - produktudvikling initieret i overensstemmelse med en virksomheds eller klients strategier og mål, med udnyttelse af virksomhedens viden og kompetencer; - avanceret design baseret på avanceret domæneviden anvendt på systemer og produkter med et højt udviklingsstade og med stor kompleksitet, dvs. situationer, hvor konstruktive bidrag kræver specialistviden og systemindsigt; - udviklingsforløb med fokus på koordinering og interaktion; samt - udviklingsforløb med fokus på konfigurering, modularisering, vidensmanagement eller andre tværgående udviklingsforhold. Det forventes at de studerende i projektperioden deltager i dialog og netværkssamarbejde med de studerende i temagruppen, således at der opstår en grundig inspiration og kompetenceopbygning. Der fokuseres i projektet på designprocessen med vægt på den praktiske, komplekse gennemførelse og den studerendes rolle heri. Kursets rapportering og evaluering tilrettelægges ud fra projektets natur.
Bemærkninger:
Kurset kan undervises både på dansk og/eller engelsk afhængigt af deltagerne
42 Institut for Planlægning, Innovation og Ledelse
Tilmelding:
Hos læreren, Senest 1. juni hhv. 1. januar af hensyn til projekt planlægningen. Studerende optaget på retningen for Design og Innovation har fortrinsret ved tilmelding til dette kursus.
Nøgleord:
design
Sidst opdateret:
2. december, 2009
Kopier links for linkning til denne kursusbeskrivelse
Denne version:
Nyeste version:
Denne version vil altid linke til denne version af kursusbeskrivelsen.
Nyeste version vil linke til den nyeste version af kursusbeskrivelsen.