2009/2010

41344 Forbrændingsmotorer - Grundlæggende teori

Engelsk titel: 


Internal Combustion Engines - Basic Theory

Sprog:


Point (ECTS )

  5

Kursustype:   

Civil- Grundlæggende kursus
Kurset udbydes under åben uddannelse


Skemaplacering:

E2A

 

Undervisningsform:

Forelæsninger, øvelser, computer simulering og opgavegennemgang

Kursets varighed:

13-uger

Eksamensplacering:

F2A,   E2A 

Evalueringsform:

Eksamens varighed:

Hjælpemidler:

Bedømmelsesform:

Tidligere kursus:

41414

Pointspærring:

Faglige forudsætninger:


Overordnede kursusmål:

At give de studerende kendskab til forbrændingsmotorer og færdighed i anvendelse af de beregningsmetoder, der anvendes ved konstruktion og udvikling af disse.


Læringsmål:

En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Beregne fundamentale motorparametre, som har betydning for motorens drift og økonomi.
  • Simulere motordrift gennem anvendelse af ideelle modeller for luftcykler, luftskifteprocessen, brændstof/luft processer med kemisk ligevægt, tidsafhængige modeller inklusive varmetab og tidsafhængig forbrænding.
  • Bruge simple forbrændingsmodeller til beskrivelse af forbrændingsprocesser i benzin- og dieselmotorer.
  • Vurdere effekten af luftskiftsprocessen i 4-takts motorer på ydelsen, økonomien og andre fundamentale motorkarakteristikker.
  • Beregne friktionen for udvalgte motorkomponenter og en motor som helhed.
  • Beregne driftstilstanden for trykladningsmaskiner som kompressorer og turboladere og trykladningens påvirkning på motorens ydelse og økonomi.
  • Beregne konsekvenser af anvendelse af forskellige brændstoffer på motorens ydelse, økonomi og dimensioner på brændstofsystemer for benzin og dieselmotorer.
  • Beregne forholdet mellem brændstofluftforhold og udstødningsemissionerne for forskellige brændstoffer og beregne luftforurenende emissioner på basis af motorydelse eller køretøjskarakteristikker.

Kursusindhold:

Motortyper - Teoretiske principper og driftskarakteristikker for benzin- og dieselmotorer. Forbrændingsmotorens termodynamiske grundlag. Simple beregningsmodeller og computer simulering. Friktion. Køling. Emissioner. Brændstoffer. Motorregulering. Brændstofsystemer. Luftskiftet. Trykladning, begrænsninger og metodologi for simulering.
Forsøg: Dieselmotorforsøg med henblik på at få indledende erfaring med drift og forsøg med en motor. Udvikling af et simpelt simuleringsprogram til en forbrændingsmotor. Anvendelse af eksisterende simuleringsprogrammer til bestemmelse af motorkarakteristikker.


Kursusansvarlig:

Jesper Schramm, 403, 206, (+45) 4525 4179, js@mek.dtu.dk  
Spencer C Sorenson, 403, 205, (+45) 4525 4170, scs@mek.dtu.dk  

Institut:

41 Institut for Mekanisk Teknologi

Nøgleord:

Motor, køretøjer, transport, emissioner, energiforbrug
Sidst opdateret: 2. december, 2009