Kursets mål er, at sætte den studerende i stand til - at analysere en problemstilling med henblik på en digital realisation, - at vælge beskrivelsesværktøjer, der sikrer at såvel rekvirent (kunde) som designer ved, hvad der skal realiseres (grundspecifikation), - at kunne anvende forskellige teknologier ved design af digitale systemer (mikroprocessorer, DSP, CPLD eller FPGA).
Læringsmål:
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
Definere og fortolke unsigned og signed repræsentationer af binær tal
Bestemme og demonstrere brugen af basale binære mikrooperationer
Identificere og liste de basale elementer af arkitekturen i en mikroprocessor
Analysere og forklare signaltilgang og styringssignaler i en mikroprocessorarkitektur
Beskrive og berettige microprocessoren, dens datavej- og styringsenhed med tidsdiagrammer
Anvende VHDL og strukturere programmering i VHDL
Bruge syntese/implementering og simuleringsværktøj for at designe digitale systemer
Implementere i hardware og idriftsætte en simpel softmikroprocessor på en FPGA
Designe og realisere et simpelt mikrokode/assembler program i en mikroprocessor
Organisere, planlægge og dokumentere workflow i et digitalt projekt
Skrive en tekniske rapport, inklusive kildehenvisninger og citationer
Kursusindhold:
Hardware beskrivelses sprog (VHDL) til -Specifikation -Simulering -Syntese -Test. -Alternativer til VHDL: Verilog og schematic capture -VHDL sammen med Verilog og schematic capture -Anvendelse af Cores og konfigurerbare byggeblokke -Principper for tidstro programmering Orientering om de forskellige realiseringsmuligheder ved design af større digitale kredsløb -Standard logik kontra/sammen med microprocessorer og/eller DSP Diskussion af klokstrategier og signalsynkronisering Synkron kontra asynkron design i programmerbare IC -Programmering, testfilosofi og indbygning af testbarhed -Planlægning og realisering af et større design ved brug af VHDL og programmerbare IC (CPLD/FPGA) -Gruppearbejde, rapportering, fremlæggelse og kritik.
Bemærkninger:
Kurset er tilrettelagt med en teoridel og en projektdel. Teoridelen afholdes som oversigtsforelæsninger og øvelser. Projektdelen udfylder resten af kursustiden. Der kan forekomme mødepligt ved enkelte af øvelserne.