Aftales med læreren
ingen eksamen i den ordinære eksamensperiode
Evalueringsform:
Hjælpemidler:
Bedømmelsesform:
Faglige forudsætninger:
Læringsmål:
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
Definere begreber knyttet til nutrigenomics (f.eks. genpolymorfisme, metagenom, epigenetics, gentranskription, proteom og metabolom).
Definere begrebet biomarkører i relation til sundhed og sygdomsrisiko.
Beskrive gældende lovgivning om funktionelle fødevarer.
Forklare hvorledes kosten via effekter på tarmfloraen kan påvirke kroppens sundhedstilstand.
Læse forskningsartikler kritisk, herunder forholde sig kritisk til analysemetoder og resultater.
Anvende viden om immunsystemet og sygdomme til at fremkomme med hypoteser for hvorledes næringsstoffer og bioaktive komponenter kan påvirke cellers metabolisme og aktivitet (virkningsmekanisme).
Kombinere og sammenligne information fra videnskabelige artikler til at vurdere effektiviteten af et bioaktivt stof.
Mundtligt og skriftligt præsentere og underbygge en hypotese klart og kortfattet.
Kursusindhold:
Kurset består af forelæsninger og projektarbejde fuld tid i 3 uger.
Kurset omhandler: Cellebiologi og metabolisme – Immunologi og sygdomsbiologi - Kemiske egenskaber af bioaktive stoffer – Nutrigenomics-metoder – Genetik og individuelle kostplaner - Biomarkører – Lovgivning om funktionelle fødevarer – Forsøgstyper og statistik.
I kursets 1. uge trænes kritisk læsning af artikler om bioaktive kostkomponenter. Kursets 2.-3. uge vil primært blive brugt til projektarbejde med udvalgte cases afsluttende med projektfremlæggelser og rapportafleveringer for hvert enkelt hold. Udvalgt forskningslitteratur stilles til rådighed for de studerende til forskellige definerede bioaktivitet-nutrigenomics opgaver: Bl.a. bioaktive stoffer i vegetabilier, bioaktivitet af forskellige lipidklasser og effekter af kostkomponenter på tarmens mikrobiota.