Sommerkursus 10 dage på internat i Silkeborg (5.-14. juli 2010)
Undervisningsform:
Undervisningen består af ekskursioner til relevante søer, vandløb og akvakulturanlæg samt forelæsninger og gæsteforedrag. Herudover anvendes ca. halvdelen af tiden til at udføre praktisk eksperimentelt arbejde, hvis resultater fremlægges på kursets sidste dag og efterfølgende afrapporteres skriftligt. Kurset foregår som internat i Silkeborg
Kurset skal give de studerende indblik i biologiske problemstillinger i ferskvands-fiskebiologi og akvakultur og illustrere tekniske løsninger på disse.
Kurset skal give den studerende: • Basal indsigt i hvorledes ferskvandsakvakultur drives i landbaserede anlæg og de teknologiske hjælpemidler der anvendes. • Basal forståelse af fiskens rolle i ferske økosystemer, herunder en introduktion til problemstillinger indenfor fiskeadfærd. • Kendskab til metoder og værktøjer, der bruges til løsning af praktiske problemstillinger inden for ferskvandsfiskeri og akvakultur.
Læringsmål:
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
Beskrive den teknologi der anvendes i den daglige drift af et landbaseret akvakulturanlæg.
Beregne og redegøre for overordnede produktionsparametre ved i akvakultur.
Forklare vigtige parametre i styring, registrering og overvågning på intensive akvakulturanlæg.
Redegøre for forskellige metoder til at undersøge adfærd, bestandstæthed og alder hos ferskvandsfisk.
Give eksempler på almindelige danske ferskvandsfisk og deres rolle i økosystemet.
Gennemføre simple biologiske eksperimenter i laboratoriet og felten.
Afrapportere eksperimenterne mundtligt samt via en videnskabelig rapport, som ud over introduktion, metode, resultat, og diskussion indeholder en kort litteraturgennemgang af rapportens hovedemne.
Kursusindhold:
De studerende introduceres via forelæsninger og ekskursioner til fiskens rolle i ferske akvatiske økosystemer (søer og vandløb). Adfærdsmæssige problemstillinger (rovfisk byttefisk interaktioner, migrationsadfærd) såvel som de mest almindelige danske ferskvandsfisk præsenteres via forelæsninger og ekskursioner. De studerende introduceres til de metoder og værktøjer, der benyttes til at beskrive fiskens rolle i ferske akvatiske økosystemers funktion og dynamik. Med udgangspunkt i konkrete problemstillinger fra produktion af fisk i landbaserede akvakulturfaciliteter (fx. filtration, beluftning, fodring, vækst m.v.) gives en introduktion til de anvendte teknikker og den teknologiske udvikling indenfor akvakultur samt til de værktøjer, der benyttes ved drift og overvågning af akvakulturanlæg, herunder intensive recirkulationsanlæg. I tilknytning hertil diskuteres samspillet mellem den teknologiske udvikling, akvakulturproduktion og miljøet.
Kursets anden halvdel består af en praktisk opgave hvor de studerende i grupper foretager biologiske eksperimenter og afrapporterer disse. Der redegøres mundtligt for projektarbejdets resultater og betydning på kursets sidste dag og de studerende afleverer efterfølgende en skriftlig rapport.
Litteratur:
Kompendium (engelsk). Udsendes til kursisterne senest 1 uge før kursusstart.
Bemærkninger:
NB! Udgifter til ophold ift. kurset vil blive afholdt af DTU Aqua. Udgifter til transport og fortæring skal dog afholdes af den studerende selv.