Kurset har som overordnet mål, at deltagerne opnår et dyberegående kendskab til de væsentligste faktorer, der karakteriserer visionen om digitale bygningsmodeller som værktøjer i integrationen af den samlede byggeproces (integreret BIM). At kunne anvende og analysere 3D modeller og objektorienterede metoder til datarepræsentation, dataudveksling, simulering og kommunikation i et projektforløb. Kurset retter sig mod at analysere IKT redskaber og metoder, der indgår i fremtidens byggeprocesser.
Læringsmål:
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
Analysere og evaluere objektbaserede arbejdsmetoders indvirkning på integrationen mellem en byggesags parter samt deres samarbejdsrelationer
Fortolke og vurdere et parametrisk modelleringskoncept betydning ved en fremtidig 3D objektorienteret arbejdsproces
Gennemføre simuleringer af bygningsmodellers og bygningsdeles egenskaber indenfor et byggefagligt felt
Udarbejde bygningsmodeller, eller dele af, med en kompleks form og struktur
Analysere og evaluere anvendelsen af databaseorienterede modelleringsværktøjer, og udvekslingsplatforme
Anvende et neutralt fællesformat som udvekslingsformat mellem applikationer og byggeprojektets parter, interoperabilitet
Udvikle mindre byggeapplikationer til automatisering af delprocesser i byggeriet
Udarbejde analyser af konkrete IKT implementeringer og evaluere dem
Kursusindhold:
Udvikling af bygningsapplikationer ved hjælp af programmeringssproget AutoLISP for AutoCAD for automation af byggeaktiviteter Modellering af parametriske konstruktioner ved hjælp af ProEngineer. Opsætning af et projektsamarbejde igennem en IKT-specifikation. Parametrisk specifikation af bygningsdelstyper (Revit Families) Specifikation af egenskabsdata. Model konsistens kontrol med Solibri MC. Simulering af en bygningsmodels egenskaber indenfor et fagligt felt. Anvende DBK som fælles klassifikations- og referencestruktur og IFC som fælles udvekslingsformat. Kommunikation og fælles udvekslingsplatforme - projektweb og modelserver (IFC). Der afsluttes med en rapport over et udleveret emne indenfor kursets område eller et casestudie af implementering af IKT.