Forelæsninger og opgaveregning, teoretisk/eksperimentelt projekt.
Forelæsninger og opgaveregning afholdes i foråret 2010 onsdage 3/2-7/4 kl. 8-12 samt kl. 13-17. Der er 3 obligatoriske afleveringer. Denne del af kurset afsluttes med mundtlig eksamen (svarende til 7.5 ETCS point).
Teoretisk eller eksperimentelt projekt, svarende til 2.5 ETCS point, således at der i alt opnås 10 ETCS point for kurset, udføres i april/maj og afsluttes med godkendelse af rapport.
Kurset sigter mod at give den studerende et bredt kendskab til magnetisme og magnetiske materialer samt de relaterede eksperimentelle teknikker.
Læringsmål:
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
Beskrive hvorfor materialer har magnetiske momenter
Forklare hvorfor magnetiske momenter i materialer vekselvirker
Beregne det magnetiske respons for et materiale i et ydre magnetfelt
Beskrive og visualisere de forskellige typer af magnetiske ordnede strukturer (ferro-, ferri- og antiferromagneter)
Beregne den magnetiske faseovergangstemperatur med middelfeltsmodellen
Udlede et udtryk for magnetiske excitationer (spinbølger)
Forklare magnetokalorisk effekt ud fra magnetisk termodynamik
Redegøre for dannelse af magnetiske domæner samt egenskaber af enkelt-domæne partikler
Redegøre for magnetiske egenskaber af nanopartikler og lav-dimensionale systemer
Beskrive principperne i en række magnetiske måleteknikker: magnetiseringsmålinger, magnetisk spin-resonans teknikker (inklusiv NMR), Mössbauer spektroskopi, neutron spredning, magnetic force microscopy, elektron holografi
Kursusindhold:
Magnetiske momenter i faste stoffer, magnetisk vekselvirkning, magnetisk ordning, ferromagnetisme, ferrimagnetisme og antiferromagnetisme, magnetiske modelsystemer, magnetiske domæner, magnetiske nanopartikler samt lav-dimensionale magnetiske systemer, magnetiske materialer, kernemagnetisme, NMR, Mössbauer spektroskopi, magnetiseringsmålinger, neutronspredning, magnetic force microscopy, elektron holografi, samt magnetokalorisk effekt.
Bemærkninger:
Kurset udbydes i samarbejde med Københavns Universitet.