Kurset giver indsigt i e-business ved på et højt niveau at give den studerende forståelse for samspillet mellem organisation, e-business koncepter, strategier og it-løsninger. Efter kurset vil den studerende kunne spille en aktiv rolle i udvikling og implementering af e-business initiativer.
Læringsmål:
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
Forklare hvilke aktiviteter e-business dækker over
Analysere en konkret virksomheds grundlæggende organisation, strategi og kultur
Identificere mulighederne for anvendelse af forskellige forretningsmodeller i en konkret sammenhæng
Argumenterer for valg af e-business strategier i en konkret sammenhæng
Vurdere hvilke teknologiske løsninger, der bedst understøtter en valgt forretningsmodel og strategi
Vurdere relevansen af de teorier og modeller som præsenteres i kurset, og tage kritisk stillingtagen til deres praktiske anvendelighed
Anvende metoder til at organisere teamwork i en gruppe af studerende med forskellige forudsætninger
Præsentere resultater af et gruppearbejde mundtligt
Kursusindhold:
Undervisningen kombinerer teori og praktisk erfaring med e-business. Vi kigger på forskellige forretningsmodeller og diskuterer deres potentiale og udfordringer. Undervejs arbejdes med cases, som giver bedre forståelse for muligheder og udfordringer. Emnerne omfatter: organisation, teamwork, forretningsmodeller, strategier, nye teknologier omkring e-business, og en præsentation af nye måder at drive e-business på.
Litteratur:
Dave Chaffey: "E-business and E-commerce management", tredje udgave, 2007