2009/2010

02855 Introduktion til E-business

Engelsk titel: 


Introduction to E-business

Sprog:


Point (ECTS )

  5

Kursustype:   

Civil- Grundlæggende kursus
Kurset udbydes under åben uddannelse


Skemaplacering:

Juni

 

Undervisningsform:

Interaktiv undervisning, som veksler mellem oplæg, diskussion og øvelser. Løbende gruppe-arbejde af miniprojekt og præsentation af resultater.

Kursets varighed:

3-uger

Eksamensplacering:

Aftales med læreren 

Evalueringsform:

Eksamens varighed:

Hjælpemidler:

Bedømmelsesform:

Tidligere kursus:

34822

Overordnede kursusmål:

Kurset giver indsigt i e-business ved på et højt niveau at give den studerende forståelse for samspillet mellem organisation, e-business koncepter, strategier og it-løsninger. Efter kurset vil den studerende kunne spille en aktiv rolle i udvikling og implementering af e-business initiativer.


Læringsmål:

En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Forklare hvilke aktiviteter e-business dækker over
  • Analysere en konkret virksomheds grundlæggende organisation, strategi og kultur
  • Identificere mulighederne for anvendelse af forskellige forretningsmodeller i en konkret sammenhæng
  • Argumenterer for valg af e-business strategier i en konkret sammenhæng
  • Vurdere hvilke teknologiske løsninger, der bedst understøtter en valgt forretningsmodel og strategi
  • Vurdere relevansen af de teorier og modeller som præsenteres i kurset, og tage kritisk stillingtagen til deres praktiske anvendelighed
  • Anvende metoder til at organisere teamwork i en gruppe af studerende med forskellige forudsætninger
  • Udarbejde skriftlige teoretisk funderede rapporter (indledning, analyse, diskussion, konklusion, reference)
  • Præsentere resultater af et gruppearbejde mundtligt

Kursusindhold:

Undervisningen kombinerer teori og praktisk erfaring med e-business. Vi kigger på forskellige forretningsmodeller og diskuterer deres potentiale og udfordringer. Undervejs arbejdes med cases, som giver bedre forståelse for muligheder og udfordringer. Emnerne omfatter: organisation, teamwork, forretningsmodeller, strategier, nye teknologier omkring e-business, og en præsentation af nye måder at drive e-business på.


Litteratur:

Dave Chaffey: "E-business and E-commerce management", tredje udgave, 2007


Kursusansvarlig:

Ulrik Falktoft, 321, ulfa@imm.dtu.dk  
Jan Larsen, 321, 113, (+45) 4525 3923, jl@imm.dtu.dk  

Institut:

02 Institut for Informatik og Matematisk Modellering

Tilmelding:

I CampusNet

Nøgleord:

organisation, strategi, e-business, teamwork
Sidst opdateret: 2. december, 2009