2009/2010

02825 Computerspil Prototyper

Engelsk titel: 


Introduction to Computer Game Prototyping

Sprog:


Point (ECTS )

  10

Kursustype:   

Civil- Videregående Kursus


Skemaplacering:

E4

 

Undervisningsform:

Forelæsninger og projektarbejde.

Kursets varighed:

13-uger

Evalueringsform:

Hjælpemidler:

Bedømmelsesform:

Tidligere kursus:

34645

Ønskelige forudsætninger:


Deltagerbegrænsning:

Maksimum:  24
 

Overordnede kursusmål:

Formålet med dette kursus er at give en introduktion til udvikling af computerspil og "rapid prototyping" under brug af dynamiske, objektorienterede programmeringssprog. Disse anvendes af de studerende til at udvikle og evaluere spilprototyper. Der lægges vægt på "casual games", men andre genrer vil også blive inddraget.


Læringsmål:

En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • klassificere spil med hensyn til genre
  • klassificere de forskellige typer af digitale medieteknologier anvendt i spil
  • beskrive de funktionelle krav til forskellige typer af spil
  • beskrive teknikker til "rapid prototype development"
  • udvikle programmer under anvendelse af værktøjer inden for dynamiske late-binding sprog
  • konstruere og implementere "unit testing"-teknikker
  • designe og implementere en "rapid prototype" af eget spil
  • evaluere spilbarhed og den tekniske implementation af eget spil

Kursusindhold:

Kurset indledes med en introduktion til elementerne, der indgår i udvikling af computerspil, inkl. de basale teknikker inden for grafik, animation og lyd. Sproget og udviklingsmiljøet Python vil blive gennemgået i detaljer. Der fokuseres på anvendelse af værktøjer, der er målrettet mod"rapid prototyping".

Kurset introducerer eksempler på design, spilbarhed og programmering af flere forskellige typer 2D spil. De studerende skal siden designe og udvikle prototyper af simple spil under anvendelse af Python.


Bemærkninger:

Kurset er obligatorisk for studerende på Anvendt IKT kandidat specialiseringen "Teknologier for Interaktive Digital Medier" på IMM.

De studerende skal selv medbringe laptops til undervisningen.


Kursusansvarlig:

Michael Rose, 321, 107, (+45) 4525 3892, mir@imm.dtu.dk  

Institut:

02 Institut for Informatik og Matematisk Modellering

Tilmelding:

I CampusNet

Nøgleord:

Computerspil, multimedia, Python, objektorienteret programmering
Sidst opdateret: 2. december, 2009