Formålet med dette kursus er at give en introduktion til udvikling af computerspil og "rapid prototyping" under brug af dynamiske, objektorienterede programmeringssprog. Disse anvendes af de studerende til at udvikle og evaluere spilprototyper. Der lægges vægt på "casual games", men andre genrer vil også blive inddraget.
Læringsmål:
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
klassificere spil med hensyn til genre
klassificere de forskellige typer af digitale medieteknologier anvendt i spil
beskrive de funktionelle krav til forskellige typer af spil
beskrive teknikker til "rapid prototype development"
udvikle programmer under anvendelse af værktøjer inden for dynamiske late-binding sprog
konstruere og implementere "unit testing"-teknikker
designe og implementere en "rapid prototype" af eget spil
evaluere spilbarhed og den tekniske implementation af eget spil
Kursusindhold:
Kurset indledes med en introduktion til elementerne, der indgår i udvikling af computerspil, inkl. de basale teknikker inden for grafik, animation og lyd. Sproget og udviklingsmiljøet Python vil blive gennemgået i detaljer. Der fokuseres på anvendelse af værktøjer, der er målrettet mod"rapid prototyping".
Kurset introducerer eksempler på design, spilbarhed og programmering af flere forskellige typer 2D spil. De studerende skal siden designe og udvikle prototyper af simple spil under anvendelse af Python.
Bemærkninger:
Kurset er obligatorisk for studerende på Anvendt IKT kandidat specialiseringen "Teknologier for Interaktive Digital Medier" på IMM.
De studerende skal selv medbringe laptops til undervisningen.