2009/2010

02824 Forretningsmodeller for digitale medieteknologier

Engelsk titel: 


Business models for digital media engineering

Sprog:


Point (ECTS )

  5

Kursustype:   

Civil- Videregående Kursus
Kurset udbydes under åben uddannelse


Skemaplacering:

Juni

 

Undervisningsform:

Forelæsninger og projektarbejde. Gruppearbejde relateret til emner og cases.

Kursets varighed:

3-uger

Evalueringsform:

Hjælpemidler:

Bedømmelsesform:

Obligatoriske forudsætninger:

Faglige forudsætninger:


Overordnede kursusmål:

De overordnede mål for kurset er at sikre at den studerende har de fornødne forudsætninger for at vælge en hensigtsmæssig forretningsmodel til et givet digitalt medie produkt


Læringsmål:

En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Analysere og definere økonomiske tendenser indenfor digitale medier
  • Identificere og karakterisere aktuelle forretningsmodeller indenfor digitale medier
  • Analysere værdikæder for at identificere centrale informations- og pengestrømme
  • Identificere den underliggende forretningslogik bag et innovativt digitalt medie produkt
  • Anvende strategiske værktøjer for at vælge en forretningsmodel til et givet digitalt medie produkt
  • Nedbryde en forretningsmodel i delkomponenter
  • Anvende kvalitets- og risikostyring for udvikling af et forretningskoncept
  • Validere en strategi for produktion og distribution der afspejler både produktet og dets brugere
  • Præsentere mål og rationale for et foreslået forretningskoncept

Kursusindhold:

Kurset tager udgangspunkt i en række cases der afspejler innovative mediekoncepter, for at give indsigt i de indre sammenhænge i medieverdenens økologi.

Brugsscenarier, interessent og værdikæde analyser anvendes som grundlag for at fremhæve væsentlige træk ved bæredygtige forretningsmodeller. Kurset anvender metoder og værktøjer til at identificere, udvikle samt argumentere for den valgte forretninglogik bag et innovativt digitalt medieprodukt


Kursusansvarlig:

Michael Kai Petersen, 321, 127, (+45) 4525 5227, mkp@imm.dtu.dk  
Andrius Butkus, 321, 129, (+45) 4525 5277, ab@imm.dtu.dk  
Peter Looms, polooms@gmail.com  

Institut:

02 Institut for Informatik og Matematisk Modellering

Tilmelding:

I CampusNet

Nøgleord:

Forretningsmodeller, interessentanalyse, værdikædeanalyse, innovative medie koncepter
Sidst opdateret: 2. december, 2009