Kurset har som overordnet mål at gøre de studerende i stand til at analysere og anvende indholdsbaserede, kollaborative og probabilistiske metoder til personalisering af semantisk web- og multimedieindhold. Indhold beskrives med brug af audiovisuelle og tekstbaserede features og filtreres med brug af højniveau sprog i forhold til brugerpræferencer og kontekst. Kurset giver et konceptuelt grundlag for modellering af multimedie features samt filtrering af metadata der afspejler kognitive aspekter.
Læringsmål:
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
Analysere algoritmer for anbefaling af multimedieindhold i forhold til brugerpræferencer og kontekst
Repræsentere multimedie indhold som audiovisuelle og tekst baserede features
Bestemme similaritet imellem objekter og brugere
Bestemme latent semantiske relationer i indhold
Implementere kollaborative modeller for anbefaling af indhold
Implementere kategorier og brugerpræferencer for indholdsbaseret filtrering
Modellere multimedie metadata i forhold til kognitive aspekter
Filtrere multimedie metadata med brug af højniveau sprog
Kursusindhold:
Personalisering: Indholdsbaserede og kollaborative metoder, probabilistiske modeller samt latent semantisk analyse for kategorisering og anbefaling af indhold.